12 februari 2019

Ondersteun bedreigde boeren!

Er zijn de laatste maanden verschillende nieuwsberichten geweest over boeren die door dieren-activisten bedreigd en geintimideerd worden. Dit was aanleiding voor raadslid Arend Flier om vragen te stellen aan het college. Hieronder leest u zijn brief aan het college van B&W.

Geacht College,

De SGP-fractie wil het College van B&W op grond van artikel 42 van de Organisatieverordening van de gemeenteraad vragen stellen over de veiligheid van boeren. In diverse media kunnen we lezen dat veehouders geterroriseerd worden door zogenaamde diervriendelijke activisten. Dit vanaf heimelijke camera-opnames tot het in brand steken van de stallen zelf. Recente voorbeelden hiervan zijn: getroffen varkensboer in Lunteren (illegale cameraopnames), aangestoken stalbrand varkensboer in Biezemortel etc. Recent is in de Tweede Kamer een motie ingediend, waarvan de SGP mede indiener was, met als strekking dat het bedreigen van boeren en hun families en het illegaal betreden van hun erf nooit mag; en dat daar keihard tegen opgetreden moet worden. Deze motie is met een ruime meerderheid aangenomen. De SGP heeft de volgende vragen:

1. Is het college het met ons eens dat dat tegen intimidatie, bedreiging en het illegaal betreden van het erf van boeren moet worden opgetreden en kan de gemeente hierin een coördineerde rol hebben? Kan het illegaal betreden van een erf worden aangepakt als huisvredebreuk?
  2. Heeft het college er zicht op of er ook in de gemeente Barneveld sprake is van bedreigingen, intimidatie of misschien wel (poging tot) aangestoken stalbranden?
  3. Heeft de gemeente Barneveld over dit onderwerp contact met de politie? En zo ja, welke afspraken zijn er gemaakt?
  4. Op welke manier kan de gemeente Barneveld boeren ondersteunen, door bijvoorbeeld een meldpunt op te richten zodat bedreigingen en intimidaties gebundeld kunnen worden?
  5. Kan de gemeente Barneveld deze boeren ondersteunen bijvoorbeeld door het geven van advies over beveiliging van hun terrein en stallen door bijvoorbeeld een informatieavond te verzorgen?

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groeten, namens de SGP-fractie

A. Flier