14 december 2016

Nota Grondbeleid

Voor ons ligt het Raadsvoorstel “Nota Grondbeleid 2016”. In de Financiële verordening van onze gemeente is vastgelegd dat wij eens in de vier jaar de nota grondbeleid actualiseren. De vorige nota is van september 2011, tijd dus voor deze nieuwe versie.

Dat we een vorige versie vervangen door een nieuwe stelt ons ook in staat om terug te kijken, in dit geval dus naar ruim 5 jaar geleden. Als SGP constateren we dat er op het gebied van grondbeleid veel ten goede is veranderd. Natuurlijk, we leven economisch gezien ook in een andere tijd, echter de constatering is op zijn plaats dat het college het grondbeleid in de afgelopen jaren op een goede wijze ter hand heeft genomen.

Dit vinden we ook weerspiegeld in de nu voorliggende Nota Grondbeleid. Een overzichtelijk verhaal dat aansluit bij de actualiteit van vandaag de dag.

Wat betreft het grondbeleid: werd in de vorige versie nog gekozen voor “Actief én behoedzaam”, er is nu gekozen voor “Behoedzaam én actief”, in die volgorde. Wat de SGP betreft prima, zo lang beide begrippen maar voldoende worden meegenomen in de afwegingen. En als zodanig vinden we dat ook terug in de nota.

Het zal duidelijk zijn: de SGP is content met de Nota Grondbeleid en de bijbehorende Notitie Kaders procesgang grondexploitatie. We zullen dan ook instemmen met dit raadsvoorstel.