30 januari 2019

Naastenliefde in het sociaal domein

Tijdens de raadsvergadering van 30 januari werd het Beleidsplan Sociaal Domein, 'Mensen voorop' besproken. Een mooi beleidsdocument met goede plannen om het sociaal domein nog sterker te maken en de zwakken in onze samenleving hulp te bieden. Hieronder leest u de bijdrage van raadslid Teunis den Boon.

Voorzitter,

Lang geleden stond er in een klein land aan de Middellandse Zee een groepje mensen rond een jonge, wijze Rabbi. Eén van hen, eveneens een geleerde man stelde de jonge Rabbi een vraag: ‘wat moet ik doen om in de hemel te komen?’

De jonge Rabbi gaf niet direct antwoord, maar hij kaatste de vraag terug. ‘Wat staat er in de wet, wat lees je daar?’

De wetgeleerde wist daar wel antwoord op. ‘God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf’.

‘Wel, dan is dat wat je moet doen om de hemel te bereiken.’

Maar met zo’n eenvoudig antwoord was de wetgeleerde niet tevreden. Hij wilde zichzelf goed voor de dag laten komen en de jonge Rabbi wat uitdagen. Daarom stelde hij nog een vraag: ‘Wie is mijn naaste dan?’

Toen vertelde de jonge Rabbi, u heeft Hem waarschijnlijk allemaal al herkent als Jezus, het verhaal over de barmhartige Samaritaan.

De boodschap die Jezus met dit verhaal wilde meegeven is duidelijk. Je moet goed voor je naaste zorgen, ook als je die persoon niet goed kent, ook als je misschien niet zo goed door één deur kunt met die persoon.

Voorzitter, het beleidsplan Sociaal Domein wat we nu bespreken is een document vol naastenliefde en omzien naar elkaar. Dat is reden tot blijdschap en tevredenheid. Er ligt een geweldig mooi plan waar hard aan is gewerkt. Daarom: complimenten voor college, ambtenaren en ook de Adviesraad Sociaal Domein die hierin goed heeft meegedacht.

Het plan geeft brede kaders voor onbepaalde tijd. De SGP-fractie denkt dat dit goed is. Zo kunnen plannen voor langere termijn goed worden uitgewerkt. Het is ook een sterk integraal plan, ook hiermee is de SGP blij. Als de kaders niet meer voldoen zien we graag aanpassingen tegemoet. Wat ons betreft is dat bv ook het geval als uit de samenleving geluiden komen dat de kaders moeten worden aangepast.

De doelen die zijn geformuleerd per hoofdstuk over jeugd, volwassenen en ouderen en de concrete beleidsuitwerkingen die in die volgende hoofdstukken worden beschreven voldoen ook aan de verwachtingen van de SGP.

Een paar zaken wil ik nog kort noemen:

• Goed om te zien dat dit beleidsplan voorziet in maatwerk. Dit is iets waar door deze raad en Adviesraad Sociaal Domein lang om is gevraagd.
  • De SGP vind het mooi dat er wordt uitgegaan van eigen initiatieven en kracht van inwoners, daarna van de hulp die vrijwilligers en mantelzorgers willen bieden en dat de hulp die de gemeente eventueel moet verlenen goed op orde is. We zien daar de drieslag ‘zelf-samen-gemeente’ weer terug. De SGP wil wel dat goed gemonitord wordt of de draagkracht van de burgers nog voldoende is om alle taken te kunnen uitvoeren. Er moet voorkomen worden dat burgers, en met name vrijwilligers en mantelzorgers, de taken niet meer aan kunnen.
  • De zojuist genoemde naastenliefde zien we in de Barneveldse samenleving onder andere sterk terug bij die vrijwilligers en mantelzorgers die hun familieleden of plaatsgenoten willen helpen. Ze zijn onmisbaar. Het is daarom ook goed dat het college er alles aan doet om deze vrijwillige hulp te stimuleren. Vrijwilligers die het te zwaar hebben worden geholpen. En vrijwilligers en mantelzorgers krijgen een waardering. We roepen het college op om de samenwerking met o.a. kerken en sportverenigingen te intensiveren zodat wij zoveel mogelijk vrijwilligers kunnen bereiken.
  • We zijn ook erg blij met de hulp die aangeboden wordt aan mensen die hun relatie sterker willen maken. Sterke huwelijken en relaties zijn belangrijk. Voor de partners, maar zeker ook voor de eventuele kinderen. Tijdens de bijeenkomst over jeugdhulp vorige week hoorden we opnieuw hoe belangrijk het voor kinderen is om een stabiele thuissituatie te hebben. We zien uit naar de concretisering van dit beleid.

Voorzitter, zoals u gemerkt hebt, zijn wij als SGP erg blij met dit plan en zullen daarom ook instemmen. Er wordt veel van de burgers en de gemeente gevraagd. De SGP heeft er vertrouwen in dat onze Barneveldse samenleving dit aan kan.

Omzien naar elkaar en de overheid als schild voor de zwakken: het zijn kernpunten van de SGP die op de juiste wijze in het beleidsplan worden verwoord.