8 maart 2022

Motie: 'Barneveld steunt Oekraïne

De SGP-fractie diende vanavond -met steun van alle andere fracties- een motie in om steun aan Oekraine uit te spreken. We roepen op om het symbolische bedrag van 1 euro per inwoner (totaal 60.000,-) beschikbaar te stellen voor noodhulp. Onderstaand de bijdrage van Jan Top.

Op donderdag 24 februari 2022 veranderde de geschiedenis van het naoorlogse Europa. Op die dag viel Rusland het buurland en de vroegere bondgenoot Oekraine binnen. Hierdoor begon het grootste militaire conflict in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. Onze premier Rutte noemde vorige week de Russische agressie totaal ongekend.

Inmiddels zijn vele mensen gedood en nog meer mensen gewond geraakt. Bovendien zijn naar schatting meer dan 2 miljoen mensen op de vlucht geslagen en er zullen er nog meer volgen. Een ramp van ongekende omvang.

In onze gemeente zijn direct diverse steunacties op gang gekomen, door burgers en ondernemers. Het tekent de hulpvaardigheid van onze bevolking. Hartverwarmend.

Ook ons college toonde direct bereidheid om opvangplekken te regelen voor vluchtelingen. Het laatste nieuws is dat eind deze week opvang geregeld is.

Voor beide zaken heel hartelijk dank.

Als gemeenteraad kunnen en willen we niet achterblijven. De Oekrainers verdienen onze massale steun. Daarom dien ik hierbij namens alle partijen een motie in die regelt dat we per inwoner van onze gemeente één euro bijdragen voor de hulp aan het getroffen land en haar inwoners. We zullen in overleg bezien op welke wijze en via welke organisaties de steun zal worden verleend.

Velen, ook in Barneveld, bidden om een vreedzame oplossing. Ik wens namens ons allen Oekraine en haar inwoners - in eigen land en op de vlucht - al het nodige toe en hoop op een snelle beëindiging van de oorlog.