30 maart 2013

Krediet Schaffelaartheater

Het gaat tijdens de raadsvergadering van 26 maart weer over het theater. Na de discussie die is gevoerd bij de totstandkoming van het theater in 2005 en 2007, en de discussie om een aanvullende bijdrage te verstrekken in 2011 wordt er weer om een aanvullend krediet gevraagd bovenop de bijdrage van 200.000 euro per jaar die in 2011 werd verstrekt. In 2005, 2007 en 2011 hebben we ons als raad gebogen over de vraag of we ons gemeenschapsgeld in een dergelijke faciliteit moesten stoppen.

Vanavond wordt in een financieel economisch moeilijke tijd gevraagd om gemeenschapsgeld te investeren in een theater. Zowel de vorige keren als deze keer is de afweging van de SGP-fractie geen gemakkelijke geweest. Wij worstelen oprecht met de vraag of de bijdrage gerechtvaardigd is.

De voorgaande keren hebben we bij herhaling voor het voetlicht gebracht hoe wij als SGP staan tegenover de realisering van een gebouw met verschillende functionaliteiten. In 2005 hebben we duidelijk voor het voetlicht gebracht wat onze principiële stellingname was rondom de realisering, ook hebben wij de zakelijke en bedrijfsmatige kant benadrukt. Er is gewezen op de financiële risico’s, gelet op de partners in de voorziening en de economische crisis die verslechterende omstandigheden met zich mee brengt. Voorzitter, onze zorgen zijn bewaarheid geworden. Achteraf bezien hebben we gelijk gekregen.

Wat als we ons als gemeente terugtrekken? Wat betekent dat voor een multifunctioneel gebouw als het nu is en de partijen die er gebruik van maken? Wie gaat het dan overnemen en welke activiteiten gaan er dan plaats vinden? Wat betekent dit voor de accommodatie van de Muziekschool? Omzien naar een ander gebouw?
Als fractie hebben we geworsteld met al die dilemma’s.

Als fractie hebben we een afweging gemaakt en hierbij zijn voor ons de volgende zaken van belang.
We hebben hier te maken met een multifunctioneel gebouw waarin een aantal gemeenschapsfuncties zijn ondergebracht waar ook wij geen bezwaar tegen hebben. Onze bezwaren tegen theatervoorstellingen handhaven wij onverkort. Onze bezwaren tegen gebruik van dit gebouw op zondag handhaven wij onverkort en volledig.

De SGP wil vanavond van de wethouder een toezegging hebben dat het gevraagde krediet niet wordt gebruikt voor het houden van theatervoorstellingen, en dat u dat in de exploitatie van het Schaffelaartheater ook klip en klaar duidelijk kunt maken. Deze toezegging is voor ons van groot belang.

Tevens willen wij de toezegging van het college dat het te verschaffen krediet niet gebruikt wordt voor het gebruik van het gebouw op zondag. Ook hier is een ondubbelzinnige toezegging nodig.

Bovenstaande toezeggingen zullen wij mee laten wegen in onze uiteindelijke stellingname.

Verschillende keren is er gesproken over een businessplan. Dat is toch iets wat wij missen in het geheel. Wat zijn de plannen voor de toekomst, welke activiteiten zijn winstgevend, welke verliesgevend. Welke verliezen worden er verwacht? De gemeente moet niet op de stoel van het bestuur van het Schaffelaartheater gaan zitten maar inzicht in de toekomstige ontwikkelingen is wel zeer gewenst. De SGP wil niet opnieuw worden geconfronteerd met tekorten die door de gemeente moeten worden bijgeplust, en wil op de hoogte worden gehouden van het businessplan en de financiën.

Hopelijk is dit de laatste keer dat wij spreken over een verhoging van de kredietverschaffing voor het Schaffelaartheater. Wat de SGP betreft is deze subsidieverhoging de laatste voor de komende drie jaren. Instellingen als de bibliotheek moeten het ook doen met een bepaald subsidiebedrag. Dat geldt ook voor het Schaffelaartheater. Zij moeten het doen met de subsidie waar we vanavond wellicht mee instemmen.

We willen daarbij graag citeren uit het beleidsplan van het Schaffelaartheater 2011-2014:
Het realiseren van een theaterexploitatie zonder subsidie zal niet eenvoudig zijn. Misschien kan men zelfs zeggen dat dit uniek zou zijn in Nederland. Toch zal onze inspanning hierop geënt zijn om dit doel binnen 4 jaar te bereiken. Wij willen met de opbrengsten uit de commerciële activiteiten trachten een rendabele exploitatie te realiseren. De toegekende subsidie van de gemeente Barneveld zal conform de subsidievoorwaarden alleen aangewend worden om de leegstand te kunnen betalen.