18 juni 2013

Kadernota

 De economische crisis duurt voort. Een hoge werkeloosheid en moeilijke marktomstandigheden op het gebied van woningbouw en bedrijventerreinen gaan ook Barneveld niet voorbij. De gemeente krijgt meer taken op het gebied van jeugd en welzijn. Het is voor de SGP van belang dat het beleid van de gemeente Barneveld rekening houdt met deze ontwikkelingen, waarbij koers wordt gehouden zodat de Barneveldse burgers er wel bij varen.

Daarbij is het belangrijk dat de financiën van de gemeente op orde blijven. Uit de gepresenteerde Kadernota blijkt dat dit voor het jaar 2014 het geval is. Voor de jaren er na moet er nog verder worden bezuinigd.
De SGP staat voor een degelijk financieel beleid. Dat betekent dat ingrijpende bezuinigingen doorgevoerd moeten worden om de begroting structureel in evenwicht te houden. Het is van belang dat er plannen worden gemaakt om toekomstige bezuinigingen vorm te geven. De SGP zal daar constructief in meedenken.
Voor de SGP is het uitgangspunt daarbij dat er zo weinig mogelijk lastenverhoging is voor de burgers en dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Er moet bij alle maatregelen telkens weer worden gekeken naar de effecten voor de burgers.

Realisme en nuchterheid zijn geboden want er komen risico’s op de gemeente af. Te denken valt daarbij aan de kortingen in het gemeentefonds. In de Kadernota zien we dat geld dat was gereserveerd voor mogelijke kortingen wordt ingezet.
Risico’s ook als het gaat om de nieuwe taken die op het bordje van de gemeente komen te liggen. Te denken valt daarbij aan de drie decentralisaties. Maar ook op andere gebieden zullen er taken van Rijk en provincie mogelijk naar de gemeente komen. We gaan er van uit dat er in september een actueel beeld ligt zodat de begroting reëel is.

Realisme en nuchterheid, want je kunt niet alles met de beperkte middelen die er zijn. Dat betekent dus dat er keuzes gemaakt moeten worden. Keuzes die het welzijn van de burgers bevorderen. Keuzes die de gemeente financiën gezond houden.

De (financiële) gevolgen van de decentralisaties alsook de effecten van het onlangs gesloten sociaal akkoord zijn nog niet bekend en daarom niet verwerkt in deze Kadernota. Dit baart de SGP zorgen. Bekend is dat de effecten groot zullen zijn maar nog niet bekend is hoeveel. Onze vraag aan de wethouder is of hij in kan schatten wanneer dit wel bekend is en hoe de raad daarover wordt geïnformeerd.

We kunnen trots zijn op wat tot nu toe gebeurd is op het gebied van het gezond houden van de gemeentefinanciën. Het college voert degelijk, verstandig financieel beleid.
Dat beleid moet worden voortgezet. De tekorten mogen niet oplopen, er zal nog scherper moeten worden gekeken naar taken die de gemeente moet uitvoeren en taken waar wellicht in gesneden kan worden. Daarbij moet de gemeentelijke organisatie lean en mean zijn. De SGP constateert dat op dat gebied in de afgelopen jaren wezenlijke stappen zijn gemaakt.

In de Kadernota wordt gesproken over toekomstig beleid. Beleid waarbij het woord ‘decentralisatie’ een grote rol zal gaan spelen.

De komende jaren komen er op het gebied van de jeugdzorg en begeleid werken veel taken naar de gemeente toe. Daarbij is aandacht voor de lokale situatie van groot belang. Barneveldse ondernemers moeten worden ingeschakeld om mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. De SGP pleit daarnaast voor een grote rol voor identiteitsgebonden organisaties, met name ook als het gaat om de jeugdzorg. In de opvoeding speelt identiteit een belangrijke rol. Identiteitsgebonden organisaties sluiten nauw aan bij de gezinnen.

De SGP is van mening dat de transitie zorgvuldig moet worden uitgevoerd. Dit betekent dat het in goede samenwerking met alle betrokken doelgroepen en belangenvertegenwoordigers moet gebeuren. Wij zijn voor een efficiënt stelsel, waarbij keuzevrijheid voor de deelnemers voorop staat.
We constateren dat er op de genoemde punten veel vooruitgang is geboekt maar de focus op deze punten mag niet verslappen. De SGP zal het beleid positief kritisch volgen.

Daarnaast zal er in de regio FoodValley worden samengewerkt. Deze samenwerking moet resultaatgericht zijn. De SGP heeft geen behoefte aan nieuwe logge organisaties waar veel papier wordt geproduceerd. Samenwerken waar het moet, alleen als gemeente waar het kan.

Bij de decentralisaties is het principe zelf-samen-gemeente van groot belang. In de eerste plaats is de burger zelf verantwoordelijk om hulp te zoeken die bij hem of haar past. De overheid blijft schild voor de zwakke die geen helper heeft.
De eigen verantwoordelijkheid van de burger moet worden benadrukt. Er wordt een beroep gedaan op de Barneveldse samenleving om daadwerkelijk samen te leven. Daar is de samenleving op voorbereid in de afgelopen jaren. In de komende jaren zal dit in de praktijk moeten worden gebracht.

Bedrijvigheid

In Nederland is er sprake van hoge jeugdwerkeloosheid. Van het grootste belang is de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven. Wat dat betreft zijn er in het Barneveldse mooie initiatieven waarbij samengewerkt wordt.
De SGP denkt daarbij ook aan de maatschappelijke stages. Ons zijn geluiden ter ore gekomen dat deze stages worden afgeschaft. Kan de wethouder hier op ingaan en aangeven wat de gemeente doet om deze stages te behouden?
Een goed initiatief wat betreft de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs is de Poultry Academy. Er zijn relatief veel poultry gerelateerde bedrijven in het Barneveldse. Kennisbundeling is van groot belang. Daarom is de mogelijke komst van de Poultry Academy naar Barneveld van groot belang. Het college moet dit initiatief ondersteunen en de raad op de hoogte houden.

In de Kadernota wordt de railterminal genoemd. Deze zou van belang zijn voor de Barneveldse economie en een regionale status moeten krijgen. In december 2013 komt een businessplan naar de gemeenteraad. Daarin moeten de ruimtelijke en economische aspecten worden belicht. Ook moet wat de SGP betreft duidelijk worden hoe de provincie Gelderland de railterminal ziet. Wethouder, hoe kansrijk is de railterminal met de huidige stand van zaken rond de omgevingsvisie?
De SGP vindt het van belang dat de gemeente goed samenwerkt met partijen als de provincie en het regionale bedrijfsleven. Kan de wethouder toelichten hoe en wanneer de gemeenteraad bij de besluitvorming wordt betrokken?

De SGP kan zich veel voorstellen bij een regionaal mobiliteitsfonds. De grootschalige infrastructuur moet regionaal worden opgepakt. Dan kunnen er resultaten worden geboekt. We denken daarbij o.a. aan de brug bij Rhenen. Daarbij moeten geen wegen worden aangelegd vanwege prestige in de regio maar moet altijd het belang van (Barneveldse) burgers en bedrijven in het oog worden gehouden. En ook verantwoorden wat met het geld is gedaan zodat de gemeenteraad er grip op kan blijven houden.

De promotie van Barneveld richting bedrijven om zich in Barneveld te vestigen moet prioriteit blijven houden. Het vestigingsklimaat moet gunstig zijn. Op regionaal niveau moet worden onderzocht welke bedrijven zich in de regio kunnen vestigen. Daarbij moet ook de Barneveldse economie in het oog worden gehouden.
Bij het bepalen van de hoogte van de grondprijzen voor bedrijventerreinen moet worden meegewogen of bepaalde werkgelegenheid naar Barneveld kan worden gehaald. Uiteraard is dat altijd een afweging tussen opbrengsten en kosten.
Ondernemers in een vroegtijdig stadium proactief benaderen is van groot belang. Ook ondernemers die al in Barneveld zijn gevestigd moeten worden benaderd om hun wensen te horen en mogelijk te verwezenlijken.

Strategische visie

De Strategische Visie is belangrijk. Het geeft de richting aan die we met Barneveld uit willen. Het is van belang de ambitie op het gebied van de woningbouw en bedrijven tegen het licht te houden. De (economische) omstandigheden zijn gewijzigd. Daarnaast komen er forse taken naar de gemeente toe op het gebied van zorg en welzijn. Wat de SGP betreft worden burgers en (agrarisch) ondernemers betrokken bij het bijstellen van de strategische visie in de voorfase van de planvorming. De politiek moet de plannen daarna afwegen en een besluit nemen.

Faseren woningbouw

Bij het realiseren van woonwijken en bedrijventerreinen is het van belang dat wordt geluisterd naar de markt. Zowel het aantal woningen en bedrijven dat wordt gebouwd als het type wordt mede bepaald door de markt. Er moet niet worden gebouwd voor de leegstand. Daarbij moet alle energie gezet worden op het realiseren van de gemaakte plannen en het verkopen van bouwrijpe gronden, voor zowel woningbouw als bedrijven.
De SGP constateert dat het College wat dit betreft goede stappen heeft gezet in het afgelopen jaar. We denken daarbij met name aan het faseren en doseren van de woningbouw. Daar spreekt realisme uit. Dat is een goede zaak in de huidige omstandigheden, zonder uit het oog te verliezen dat bij een aantrekkende markt er opnieuw gebouwd kan gaan worden.
Het faseren en doseren is wat ons betreft ook een continu proces wat telkens weer wordt bijgesteld aan de hand van de omstandigheden. Daarbij is wel de strategische visie leidend zodat er visie is op de toekomst.
Daarnaast wil de SGP benadrukken dat de kwaliteit van de woonwijken op peil moet blijven. Ook moet naar alternatieven worden gezocht waarbij andere partijen investeren in de sociale woningbouw, zoals erfpacht.

Om in het najaar een sluitende begroting te kunnen presenteren is er in de visie van de SGP geen financiële ruimte voor nieuwe beleidstoevoegingen. De voorgestelde beleidstoevoegingen inzake een kunstgrasveld op sportpark Norschoten en een gedeelte van de fietssnelweg Putten-Lunteren moeten wat de SGP betreft nog eens kritisch tegen het licht worden gehouden.

Wat betreft het sportpark Norschoten komt er een strategische visie. De SGP denkt dat het verstandig is hier op te wachten en dan pas investeringen te doen. Dit komt in de Kadernota ook naar voren maar we willen benadrukken dat er eerst een strategische visie moet liggen die met de gemeenteraad is gedeeld. Dat voorkomt investeringen die later moeten worden terug gedraaid. Graag een reactie van de wethouder hierop.

De beleidstoevoegingen onderwijs zijn van belang. Investeren in onderwijsvoorzieningen betekent investeren in de toekomst van onze leerlingen. Het is verstandig dit te doen. Ook hier geldt het masterplan onderwijshuisvesting als leidraad. Door op deze wijze planmatig naar de voorzieningen te kijken worden er juiste investeringen gedaan.

De beleidstoevoeging speelplekken moet in samenwerking met de wijkplatforms worden uitgevoerd. Zij zijn immers de ogen en oren van de wijk.

Nuchterheid is geboden bij het beleid dat wordt gemaakt. Barneveld maakt economisch moeilijke tijden mee. Het beleid wordt daarbij wat de SGP betreft getoetst aan de Bijbel. Het onderhouden van Gods geboden leidt ook in 2013 tot echte welvaart en welzijn. Daar varen Barneveld en haar inwoners wel bij. Daarbij zijn wij mensen afhankelijk van Gods onmisbare zegen.