16 mei 2018

Jaarverslaggeving 2017

Tijdens de laatste raadsvergadering werd de jaarverslaggeving over 2017 besproken. Hieronder de bijdrage van raadslid Jan Top.

Voor ons ligt de Jaarverslaggeving 2017, het laatste jaarverslag van het college dat deze avond afscheid neemt. Vanuit de SGP-fractie waardering voor het financiële reilen en zeilen in het afgelopen jaar. Een positief resultaat van 1,1 miljoen euro en dat in combinatie met veel zaken die we als gemeente hebben weten te realiseren op allerlei terreinen, dat is positief!

Inhoudelijk willen we als SGP drie punten benoemen:

Het eerste punt is de aandacht die we vragen – net als vorig jaar – voor de financiële situatie van de jeugdhulp. We staan hier als fractie niet alleen in, dat is duidelijk, we delen deze zorg raadsbreed én samen met het college. Het nieuwe woonplaatsbeginsel gaat hier een belangrijke rol in spelen, echter deze week is duidelijk geworden dat dit niet wordt ingevoerd per 1-1-2019 maar een jaar later. Dat betekent voor onze gemeente een langerer tijd onzekerheid. In de afgelopen periode heeft er, mede vanwege de goede lobby vanuit het college, gedeeltelijk compensatie vanuit de rijksoverheid plaatsgevonden. We willen het nieuwe college oproepen ook de komende tijd, zolang de onduidelijkheid blijft bestaan, er alles aan te doen om de financiële schade voor onze gemeente zoveel mogelijk te beperken.

Het tweede punt betreft de invoering van de AVG, de Algemene verordening gegevensbescherming. Deze verordening regelt zoals bekend hoe er wordt omgegaan met de verwerking van persoonsgegevens. De daadwerkelijke invoering hiervan is op 25 mei a.s., dus over 8 dagen. Als SGP vinden we het belangrijk dat we ons als gemeente hierop goed hebben voorbereid. Graag vernemen we vanavond de stand van zaken vanuit het college.

Ten derde. Financieel gezien staan we als gemeente goed voor. Enkele financiële kengetallen zijn vorig jaar ook verbeterd, echter met uitzondering van de nettoschuldquote. We begrijpen de uitleg van het college dat dit alles te maken heeft met het ambitieniveau en de daaruit voortvloeiende investeringen. Echter sluiten we ons nadrukkelijk aan bij de conclusie in het jaarverslag dat we behoedzaam met de financiële middelen om moeten blijven gaan en dat we vooral gericht moeten zijn op het aflossen van onze schulden.

Het is het laatste jaarverslag van het op dit moment nog zittende college. Echter het is ook het jaarverslag dat onder leiding van wethouder Van de Hengel tot stand is gekomen. Vanuit de SGP-fractie willen we onze waardering uitspreken voor zijn inbreng in de afgelopen 12 jaar, zeker ook op financieel gebied.

We hebben een jaar achter de rug waarin we als gemeente veel ondernomen hebben en daarbij financieel ‘in control’ zijn. En dat is ook van toepassing voor de jaren ervoor. In deze raadsperiode is er over het algemeen geen sprake geweest van belastingverhoging, behalve dan met de inflatiecorrectie. Dat is naar onze burgers toe een goede zaak.

Bovenal is het passend om aan het einde van deze bijdrage stil te staan bij het feit dat we als bestuur en inwoners van de gemeente Barneveld de krachten gekregen hebben om het werk te doen. Dank zijn we daarbij verschuldigd aan de Heere die ons dit alles gegeven heeft. Hem alleen komt de eer toe.