12 december 2018

Investeren in betere bereikbaarheid

Tijdens de raadsvergadering van 12 december 2018 werd gesproken over de bereikbaarheid binnen regio FoodValley. Hieronder leest u de bijdrage van raadslid Gert Ploeg.

De SGP is positief over de inhoud van de voorliggende Bereikbaarheidsagenda Regio FoodValley 2018-2022. De regio FoodValley doet er toe. De samenwerking van de 8 gemeenten werpt vruchten af. Samen sterk! Er zijn positieve bewegingen zoals de actieve inzet van o.a. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waar men spreekt om meer geld beschikbaar te stellen voor de aanpak van het knooppunt A1-A30. Het is in deze tijd van als maar meer en langere files, bovenmate belangrijk dat de vaart er in komt, maar er ook in blijft.

Ook onderzoek naar inzet van een kwartierdienst Valleilijn richting Ede is positief te noemen. Bovendien zijn er ontwikkelingen in het zuidelijke deel van onze FoodValley, plannen voor verbreding van de rijnbrug bij Rhenen.

In de commissievergadering heeft de SGP fractie gevraagd om meer aandacht voor de promotie van het Transferium. Dit mag van ons ook een duidelijke wens zijn in deze Bereikbaarheidsagenda, zoals u ook de railterminal als wens gaat voorleggen aan de RegioFoodValley.

Verder wil de SGP de komende jaren veel meer aandacht in de Regio FoodValley voor het verbeteren en verbreden van de fietspaden in o.a. onze buurgemeenten, bijvoorbeeld de fietsroutes van Barneveld van en naar Lunteren/Ede. In Barneveld doen we het wat dat betreft goed, brede, veilige en comfortabele verharding, maar bij de gemeente grens zijn deze feiten anders.

De SGP fractie stemt in met dit raadsvoorstel. Samen investeren voor betere bereikbaarheid. Samen met andere overheden, ondernemers, kennisinstellingen enz., enz. Slagvaardig aan het werk.