5 maart 2015

Integraal veiligheidsplan

Er wordt wel eens gezegd, 'never change a winning team', maar laten we het vanavond eens zo zeggen: 'never change a winning plan'. We werken inmiddels al vele jaren met dit plan, naar volle tevredenheid.

Vanwege de prioriteiten:

• High Impact Crime, focus op woninginbraken
    de woninginbraken dalen, wel zeker door de vele inspanningen (via bijeenkomsten, what'sapp-groepen, witte voeten-acties, cameratoezicht etc. etc.). We denken dat het vele werken zijn vruchten begint af te werpen, hoewel we er nog niet zijn (195 inbraken in 2014).
  • Overlast in de woon- en leefomgeving
    Daarnaast de overlast: hard rijden, hondenpoep, parkeerproblemen, overlast rondhangende jongeren en horecaoverlast. Vele honderden meldingen, sommige dalend andere stijgend.
  • Aanpak drank en drugsgebruik en –overlast
    Drank- en drugsgebruik, enkele tientallen zaken.

Ook vanwege de flexibiliteit.

Naast de prioriteiten wordt gewerkt aan terugkeer gedetineerden, mensenhandel, huiselijk geweld, kindermishandeling/misbruik (waar middels het voorstel geld voor vrijgemaakt wordt tbv onderzoek), overlast gevende personen.

Deze flexibiliteit is ook een kracht van dit Integrale Veiligheidsplan.

We zijn, tot slot, blij met wat de politie meldde in de commissievergadering. De reorganisatie, en daarmee gepaard gaande sluiting van 233 politiebureaus, gaat de gemeente Barneveld (kern Barneveld en Voorthuizen) voorbij, ondanks de kortstondige twijfel. Tegelijkertijd komen er meer mensen beschikbaar, gelukkig want dan kan er verder gewerkt worden aan de (maar) 29% tevredenheid over zichtbaarheid politie in de wijk...

Wij gaan van harte akkoord en verwachten dat het plan ten goede komt aan een (nog) veiliger en prettiger gemeente Barneveld.