4 juli 2018

Initiatief Jongerenraad: 'actieplan tegen alcohol in het verkeer'

Vanavond besprak de raad het initiatief van de jongerenraad om alcoholgebruik in het verkeer tegen te gaan. Hieronder leest u de bijdrage van SGP-raadslid Arend Flier.

Voorzitter,

Ik wil beginnen met het citeren van een politicus en dichter die leefde eind 16de begin 17de eeuw: Jacob Cats die zei het al: Als de wijn gaet in den man, Leyt de wijsheyt in de kan En juist die wijsheid hebben we nodig in het verkeer. Alcohol en verkeer gaan nu eenmaal slecht samen. De SGP is dan ook blij met het initiatief van de jongerenraad ACTIEPLAN TEGEN ALCOHOLGEBRUIK IN HET VERKEER. Een plan van jongeren voor jongeren maar ook voor ouderen! En we roepen het college dan ook op om samen met de jongerenraad hier voortvarend mee aan de slag te gaan en te streven naar een alcohol gebruik van 0 in het verkeer maar ook om in het algemeen het alcohol ge- en misbruik te verminderen. Met een colaatje kan het ook gezellig zijn!

Op dit moment hebben we geen op of aanmerkingen op het college besluit. De SGP wil op voorhand geen drempels opwerpen en wacht de verdere uitwerking van het actieplan af. Wel zouden we naast de keten nog twee doelgroepen willen toevoegen namelijk de bedrijfskantines en supermarkten. Graag een toezegging hiervoor.

Voorzitter, de SGP wil verder graag de toezegging dat er voldoende budget wordt vrijgemaakt voor dit plan en dat er vooral gekeken wordt of bestaand budget hier aan kan worden toegevoegd. De SGP is een voorstander van brede maatregelen en acties. De ene maatregel werkt goed bij sportkantines de andere bij horeca ondernemers. De ene acties werkt goed bij de jongere jeugd en de andere actie is beter voor ouderen. Om op voorhand maatregelen of acties uit te sluiten voor bepaalde groepen heeft niet de steun van de SGP.

We zijn er dan ook content mee dat niet alleen de jongeren worden aangesproken, maar ook ouders en ondernemers/uitbaters. We roepen de jongerenraad en het college dan op om het uitgewerkte actieplan straks nauwlettend te volgen en bij te sturen waar dit nodig is. Voorzitter ik ga afronden met de vraag of het college het actieplan wil borgen voor de toekomst. Het is nu nodig en het blijft in de toekomst nodig. Dank u wel.