8 april 2022

Informateur adviseert: SGP, Lokaal Belang en CU

Informateur Evert Jan Nieuwenhuis, burgemeester van Waddinxveen, presenteerde donderdagmiddag 7 april zijn eindrapport. Conclusie: drie partijen zouden het gesprek over een coalitie moeten aangaan, namelijk SGP, Lokaal Belang en ChristenUnie.

Tijdens de presentatie ging Nieuwenhuis in op de verkiezingsuitslag, de gesprekken die hij heeft gevoerd, de tussenstap met extra gesprek tussen de SGP en Lokaal Belang en uiteindelijk adviseerde hij te gaan werken aan een stabiele coalitie van SGP, Lokaal Belang en ChristenUnie. Het zou hierbij moeten gaan om een coalitie die in het totaal 4 wethouders levert: 2 wethouders voor de SGP, 1 voor Lokaal Belang en 1 voor de ChristenUnie.

Fractievoorzitter Jan Top is van plan om samen met zijn fractie verantwoording te nemen. Volgens de SGP-leider zijn de verhoudingen met Lokaal Belang al een stuk beter. Hij benoemt dit omdat de informateur de opdracht gaf te werken aan vertrouwen. ,,Die verbeterde relatie is al wat langer aan het ontstaan. De afgelopen jaren hadden SGP en Lokaal Belang verschillende rollen: wij in de coalitie, LB in de oppositie. Dat respecteer ik ook. Nu zijn de verhoudingen anders, in zetelaantallen en in rol. Er is voldoende vertrouwen om nu verder te praten.”

Over de vorm van de coalitie die de informateur adviseert zegt Top: ,,Wij hadden de afgelopen perioden goede ervaringen met coalities met vier partijen. Dan levert iedere partij een wethouder. Die constructie heeft bijgedragen aan stabiele en gelijkwaardige colleges. Gaandeweg de gesprekken bleek dat een driepartijencoalitie met vier wethouders de voorkeur geniet. Toen hebben wij die voorkeur losgelaten. Wij hebben niet gezocht naar die extra wethouder. Maar we zullen straks zeker een goede kandidaat hebben, als we er uit gaan komen.”