5 februari 2020

Huisvesting arbeidsmigranten

Het college wil graag grip krijgen op het huisvesten van arbeidsmigranten. Daarom lag een voorstel voor tijdens de raadsvergadering 5 februari 2020. Daarin stonden voorstellen om arbeidsmigranten netjes te huisvesten. Lees hieronder de bijdrage van Teunis den Boon

In Barneveld wonen honderden arbeidsmigranten. Volgens de wethouder “op plaatsen die minder geschikt zijn”, zoals hij zich in de Barneveldse Krant liet citeren. Het is dus erg belangrijk dat er aan deze situatie wat gedaan wordt. En voor de arbeidsmigranten, en voor de omgeving waar deze mensen wonen. Volgens de SGP-fractie voldoet de aanpak die het college beschreven heeft in het voorliggende stuk heel goed. Over alle mogelijke knelpunten is nagedacht. Mooi ook dat grote ondernemers van uitzendbureaus hierin hebben meegedacht. Zo hebben we een mooi coproduct van overheid en ondernemers. Het stuk is hierdoor ook echt sterker geworden. Dat hebben we gemerkt aan de uitleg van de wethouder in de commissie. We zien dat er alles aan gedaan is om mensen fatsoenlijk te huisvesten. Deze mensen krijgen tegelijk voorwaarden mee waaraan ze hebben te voldoen. Hier wordt ook op toegezien. Op deze wijze voorkomen we overlast. Twee aandachtspunten heeft de SGP nog voor het college: 1. Zorg, in samenspraak met de ondernemers, voor goede communicatie naar alle betrokken. Dus naar de buurt, bedrijven, arbeidsmigranten, enz. 2. Onderhoud goed contact met de buurgemeenten zodat het ontduiken van registratie, door te rouleren van plaats naar plaats, ondervangen wordt. Hierover is ook in de commissie gesproken. Al met al is de SGP zeer tevreden. Wij stemmen in met dit voorstel