15 juli 2013

Geldlening aan de Burgt

Voor ons ligt een voorstel om een geldlening aan de Gemeenschappelijke Exploitatie Maatschappij De Burgt 2 te verstrekken door de gemeente. Er ligt een acute financieringsvraag. Diverse opties zijn doorgesproken binnen de CV De Burgt. De gemeente heeft voorgesteld een geldlening te verstrekken waardoor de lening van de ING kan worden afgelost. Dit levert diverse voordelen voor de gemeente op. De SGP-fractie wil deze voordelen benadrukken.

Ten eerste: Er komt rust in het aflossingspatroon. Dit is van groot belang, zeker ook in deze economische tijden. Door het gevaar van het inroepen van de borg door de bank is er veel onrust geweest. Dat is niet goed voor de samenwerking. Bovendien is er meer grip op de financiële situatie.
Tevens worden er diverse zekerheden verkregen door het verstrekken van de lening. Te denken valt aan het eerste hypotheekrecht en een bevoorrechte plaats bij het inlossen van vorderingen.

Belangrijkste voordeel voor de SGP is echter dat de gemeente door het verstrekken van de geldlening haar goede wil toont om voortgang te maken met de ontwikkeling van de  gebieden Eilanden Oost en Burgthoven II. Er wordt werkkapitaal verstrekt zodat de woningbouw kan gaan plaats vinden. In de wijk De Burgt worden in de komende jaren 350 woningen en een supermarkt gebouwd. Dat is goed nieuws, ook gezien de ambities van de gemeente. Er worden woningen gebouwd conform het woningbouwprogramma. Dat is voor alle partijen in de CV een goede zaak.

Tenslotte constateren we dat door het verstekken van deze geldlening het mogelijk wordt gemaakt dat de geluidswal wordt aangelegd. Er wordt al lang gesproken over deze geluidswal. Het is nu van belang deze aan te gaan leggen zodat er ook rustig gewoond kan worden in de wijk.

De gemeente toont haar goede wil. Dat is een belangrijk signaal. De gemeente krijgt meer grip op de situatie in De Burgt. Voorwaar ook niet onbelangrijk. We willen het College complimenteren met dit voorstel.

Kortom, de SGP kan de verstrekking van de geldlening steunen. Zij hoopt op een goed verloop van de samenwerking waarbij de belangen van de inwoners worden gediend.