9 juli 2014

Fietspaden mr. Troelstralaan

Pro'98 en VVD hebben de afgelopen maanden intensief gewerkt aan het nu voorliggende voorstel vrijliggende fietspaden mr. Troelstralaan.

In twee commissievergaderingen is het voorstel toegelicht en besproken met o.a. aanwonenden, verkeersouders, vertegenwoordigers van enkele scholen en vertegenwoordiging van wijkplatform Vliegersveld / De Vaarst.
Een ieder heeft zijn of haar belang met betrekking tot het voorliggende fietspadenplan door middel van inspraak  en discussie ter tafel gebracht.
Bovendien is in de laatste bespreking de CROW discussienotitie fiets- en kantstroken in de besprekingen betrokken.

Als SGP hebben wij het volgende opgenomen in ons verkiezingsprogramma 'Beter voor elkaar': Schoolroutes moeten nagelopen worden op onveilige plekken, zodat scholieren veilig naar school kunnen fietsen. Fietsstroken naar en van school moeten in goede banen worden geleid. Wij staan dus veilige schoolroutes voor, geen misverstand, echter het initiatiefvoorstel gaat ons te ver.

Uit verkeerskundig onderzoek Mr. Troelstralaan blijkt dat:
-  deze laan voldoet aan de eisen weginrichting Duurzaam Veilig;
-  de combinatie fietsende scholieren en autoverkeer objectief gezien geen knelpunten zijn;
-  de aanwezige fietssuggestiestroken voldoende zijn;
-  door menging van auto- en fietsverkeer mogelijk sprake is van subjectieve onveiligheid;

Als SGP fractie vinden wij, zoals gezegd, dat het voorliggende initiatief te ver gaat. Zeker gezien het onderzoek en het advies van het College.
Samen met ChristenUnie, CDA en Burgerinitiatief wordt een motie ingediend die de veiligheid van schoolfietsroutes in het geheel en de Mr. Troelstralaan in het bijzonder in het uitvoeringsprogramma van het GVVP op te nemen.
Wij gaan er van uit dat het College de veiligheid op de Mr. Troelstralaan spoedig op de uitvoeringsagenda wil plaatsen. Naar de mening van de SGP-fractie moet dat door middel van het aanbrengen van bredere in rood asfalt uitgevoerde fietssuggestiestroken en daardoor ontstaat een visueel smallere rijloper voor het autoverkeer. Het liefst dit jaar nog!

De SGP steunt het voorstel niet.