17 april 2019

Extra steun voedselbank niet nodig

Vanavond werd tijdens de raadsvergadering een motie van Lokaal Belang besproken waarin gevraagd werd om structurele financiële steun voor de voedselbank in Barneveld. Hieronder leest u de bijdrage van raadslid Leendert de Knegt waarin hij duidelijk maakt waarom wij tegen de motie stemden.

Zelf, samen, gemeente is het adagium van het sociale beleid van de gemeente Barneveld. De Voedselbank is bij uitstek een voorbeeld van Samen. Veel vrijwilligers maken deze gewaardeerde organsatie van betekenis voor Barnevelders in financieel moeilijke omstandigheden. Dat wil de SGP vanavond benadrukken.
De SGP constateert dat het college een aantal zaken oppakt voor de voedselbank. Dit is ook opgenomen in het coalitieakkoord
Daarnaast heeft Hulp aan Elkaar goed contact met de gemeente. Via die contacten is geen verzoek gedaan tot extra financiele steun.
Hulp aan Elkaar heeft duidelijk aangegeven eigenstandig, zonder bemoeienis van bv gemeente te willen opereren. Dat wordt ook genoemd in motie. Maar een structurele bijdrage vraagt ook wederkerigheid en binding van de stichting. Dat is daarmee in strijd.
Hoe sympathiek de motie ook lijkt, de SGP gaat haar niet steunen. De wethouder heeft aangegeven het gesprek aan te gaan. Van de uitkomsten en mogelijke financiele gevolgen voor de gemeente worden wij graag op de hoogte gehouden.