23 september 2020

'Energiemix is het sleutelwoord!'

Tijdens de raadsvergadering van woensdag 23-9-2020 werd de energiemix besproken. Een mix van zon en wind is wat de SGP betreft, met de kennis en mogelijkheden van nu, een goede manier van alternatieve energie opwekken. Lees hieronder de bijdrage van Wout Hazeleger.

Haalbaar en betaalbaar, dat is waar de SGP voor staat.

Energiemix is het sleutelwoord voor het opwekken van alternatieve energie. De combinatie van zon-, en windenergie levert hiervoor een goede mix op. Overdag zon en ’s nachts wind overlappen elkaar doorgaans goed.

Ook is het verstandig om energie op te wekken in de buurt van de grootverbruikers. De infrastructuur is overzichtelijk en de investeringen van het netwerk zijn te overzien.

Met zonnepanelen moeten we inderdaad flink doorzetten. Ook op gemeentelijke gebouwen en parkeerterreinen zien we graag dat de gemeente het goede voorbeeld blijft geven. Kan het college aangeven of er nog nieuwe projecten op de schap liggen?

De initiatieven die uit de zonneladder voortkomen zien er veelbelovend uit. Wat de SGP betreft is het doel om grondgebonden ruimte zoveel mogelijk te beperken.

We hebben ook enige zorgen over de afloop van projecten. In de zonneladder staan goede richtlijnen volgens AEEA(Afgedankte Elektrische en Elektronisch Afval), Zonne energie recycling Nederland en Recycling in Barneveld. De SGP wil dit graag heldere afspraken maken om te voorkomen dat we na afloop van een project met verloedering van het landschap te maken krijgen, of dat het afval op een onjuiste wijze wordt weggewerkt. In de vergunningen wordt vastgelegd om een bedrag te reserveren om dit te waarborgen. Kan de wethouder toezeggen dat hiermee het uiterste gedaan wordt en dat we in de toekomst niet geconfronteerd worden met probleemgevallen?

Energie opwekken uit windmolens is nog in een voorbereidend stadium. We zijn daar straks inhoudelijk tijdens de behandeling ven de MER op ingegaan. De opwek van 12MW wind lijkt ons als SGP realistisch en haalbaar in 2030.

De RES heeft als doel om jaarlijks 1,5% energie te besparen, ondanks de snelle groei van onze gemeente. Kan het collega aangeven wat de huidige status van de energiebesparing en woningisolatie is, met name of we dit percentage blijven volhouden de komende jaren?

De SGP kan instemmen met het concept van de RES FoodValley en ziet met belangstelling de onderzoeken naar alternatieve energiebronnen tegemoet.