1 juni 2022

‘Een nieuwe reis’

Tijdens een extra ingelaste vergadering werd in onze Barneveldse gemeenteraad het coalitieakkoord besproken. Namens onze SGP-fractie had onze fractievoorzitter Jan Top de volgende bijdrage onder de titel 'Aan het einde van een reis begint een nieuwe reis...'

Voorzitter, dank voor het woord.

“Aan het einde van een reis volgt een nieuwe reis.“ Aan de hand van deze zin houd ik namens de SGP mijn betoog nu we spreken over het coalitieakkoord van mijn partij met Lokaal Belang en ChristenUnie. Dat akkoord is tot stand gekomen nadat informateur Nieuwenhuis op basis van gesprekken met alle partijen aan heeft gegeven dat een coalitie met SGP, Lokaal Belang en ChristenUnie het kansrijk zou zijn.

Voorzitter, u zult het begrijpen. Met reis wordt hier coalitie bedoeld. Vanavond eindigt na 4 jaar de coalitie met ChristenUnie, Pro98 en CDA. Het was best wel een pittige reis. Zo nu en dan liepen we door het zand. Tevens was de coronacrisis kenmerkend voor deze periode. Regelmatig hadden we ook last van lokale tegenwind. Toch hebben we mooie resultaten kunnen neerzetten in een goede samenwerking. Ik wil alle betrokkenen daarvoor bedanken, in het bijzonder de fracties van Pro98 en CDA met hun fractievoorzitters Korevaar en De Vries en de scheidende wethouders Van de Burgwal en Dorrestijn.

En nu beginnen we als SGP met Gods hulp aan een nieuwe reis, samen met Lokaal Belang en ChristenUnie. In de afgelopen weken hebben we de voorbereidingen op de reis gedaan. We hebben (zoals al op andere plaatsen gecommuniceerd) gedurende die voorbereidingen intensief elkaars nieren geproefd, over wat de afgelopen jaren is gebeurd en de wijze van samenwerken in de komende periode. De uitkomst daarvan - gevoegd bij de afstemming op inhoudelijk gebied - geeft vertrouwen om de samenwerking aan te gaan.
We hebben een wat de SGP betreft stevig en goed coalitieakkoord neergelegd. Een akkoord met ambitie. De drie kernwoorden Ondernemend, Betrouwbaar en Zorgzaam geven nadrukkelijk aan hoe we onze opdracht zien.

• Ondernemend betekent dat we vraagstukken voortvarend oppakken. We zijn een groeiende en dynamische gemeente. We hebben veel ambitie om die groei en dynamiek te faciliteren. Dat vraagt een ondernemende aanpak, dat vraagt om doorpakken.

• Betrouwbaar betekent dat we er als gemeente willen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We willen een betrouwbare gemeente zijn die zegt wat ze doet en doet wat ze zegt.
  • Zorgzaam betekent dat we daar waar dat nodig is er zijn voor onze inwoners. Een toenemend aantal inwoners heeft steeds meer moeite om te voorzien in hun primaire levensbehoeften. Daar willen we ondersteunen.

Wat betreft de besprekingen wil ik mijn medeonderhandelaars hartelijk dank zeggen, evenals de ambtelijke ondersteuning die ons op een voortreffelijke wijze terzijde heeft gestaan.

Voorzitter, we gaan de uitdagingen samen met Lokaal Belang en ChristenUnie aan. Bij deze gelegenheid is het goed om te bezien hoe het SGP- verkiezingsprogramma doorklinkt in het akkoord. De SGP-verkiezingsslogan is deze keer geweest “Bouwen en bewaren“, waarbij we de onderliggende speerpunten nadrukkelijk terugvinden in het akkoord. Ik noem hierbij de punten:

• Bewaren van de christelijke identiteit. We zijn er dankbaar voor dat de zondagsrust niet verder in het geding komt.

• Bouwen van veel woningen in alle kernen, voor jong en oud. Dit gebeurt door bovenop de al voorziene 2.000 woningen afspraken te maken voor nog eens 400 woningen en dan in de categorie ‘goedkoop‘, bovendien gaan we nadrukkelijk aan de slag met de ontwikkeling van het gebied station Barneveld-centrum.
  • Bouwen aan een veilig Barneveld. We maken serieus werk van de aanpak van criminaliteit, ondermijning en drugshandel. We pakken drugsgebruik en overmatig alcoholgebruik aan, ook in combinatie met verkeersveiligheid.
  • Bewaren van ruimte voor de boer. Agrarische familiebedrijven moeten zo veel mogelijk perspectief krijgen. Als gemeente zullen we ons faciliterend opstellen, we willen boeren terzijde staan waarbij gedwongen uitkoop moet worden voorkomen.
  • Bouwen aan een betere gemeentelijke dienstverlening. We zorgen ervoor dat de gemeente goed bereikbaar is voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisatie, we letten erop dat aanvragers niet van het kastje naar de muur worden gestuurd en we zorgen voor de invoering van een online systeem waar aanvragen kunnen worden ingediend en gevolgd.

Daarnaast zijn er tal van andere zaken in het akkoord opgenomen, denk aan het armoedebeleid, aandacht voor een aantrekkelijk ondernemersklimaat en aandacht voor een degelijk financieel beleid en inkoopbeleid.
Bij het coalitieakkoord is ook de portefeuilleverdeling van de kandidaat-wethouders opgenomen. Bij deze bespreking is rekening gehouden met de expertise en interesse van de 4 betrokkenen, waarbij uiteindelijk een wat ons betreft goede verdeling is ontstaan. Namens de SGP dragen wij de heren Wim Oosterwijk en Bennie Wijnne voor als kandidaat-wethouders.

Op veel plaatsen is het akkoord concreet. Op andere plaatsen is er ruimte voor verdere invulling. De SGP ziet daarbij uit naar een goede samenwerking tussen de gehele gemeenteraad en het College van B&W om in gezamenlijkheid de diverse uitdagingen het hoofd te bieden.

Voorzitter, ik ga afsluiten. Als SGP zien we uit naar de aanstaande reis, waarin we met elkaar het goede voor onze gemeente en haar inwoners zoeken.
Het is ons gebed en onze wens dat de Heere in dit alles voorop gaat. Aan Zijn zegen is alles gelegen.
Ik wens namens onze partij de collegeleden, de ambtelijke uitvoering én alle raadsleden de komende periode van harte succes en Gods zegen toe.

Dankuwel.

Jan Top aan het woord in de gemeenteraad. Hij verdedigt het coalitieakkoord.