16 mei 2018

Dynamisch, Duurzaam, Verbonden. Coalitie 2018-2022

Tijdens de laatste raadsvergadering werd het coalitieakkoord 2018-2022 besproken. Lees hieronder de bijdrage van lijsttrekker Koos van der Tang.

Direct na de verkiezingen heeft de SGP als grootste partij het initiatief genomen om met alle gekozen partijen aan tafel te zitten en hebben we voorgesteld om burgemeester Henk Lambooij te vragen op te treden als informateur. Dat vond brede instemming.

Hij heeft na onderzoek en gesprekken met alle partijen het advies gegeven om een nadere verkenning te laten plaatsvinden tussen de vier partijen SGP, ChristenUnie, Pro’98 en CDA.

De SGP heeft het advies vervolgens besproken met de door de informateur genoemde partijen en bij die gelegenheid is afgesproken om die nadere verkenning daadwerkelijk vorm en inhoud te geven.

De coalitiegesprekken die daarop volgden hebben op een plezierige manier plaatsgevonden; in een open sfeer waarin over tal van onderwerpen van gedachten kon worden gewisseld en die mede ook vanwege het onderling vertrouwen op deze manier in het coalitieakkoord konden worden opgenomen. Daarbij wil ik zeker noemen de zeer adequate ambtelijke ondersteuning die daarbij is ondervonden!

En het resultaat van die besprekingen ligt hier nu: het Coalitieakkoord 2018-2022 dat de titel heeft gekregen: Dynamisch, Duurzaam, Verbonden.

Om bij het laatste te beginnen:

Verbonden: iedereen moet kunnen meedoen aan onze samenleving en voor wie dat zelf of met anderen niet redt, is er de gemeente als een vangnet. Verbonden betekent ook: het actief zoeken van verbinding, bijvoorbeeld door burgerparticipatie, het overnemen van taken en zaken (right to challenge) en het samenwerken met inwoners, inwonersgroepen, organisaties en ondernemers én andere netwerkverbanden.

Duurzaam: we verstaan onze verantwoordelijkheid op het gebied van energie en duurzaamheid. Om de ambities, die eerder zijn vastgesteld, te halen, is een stevige inhaalslag nodig. We gaan voor een energiemix van zonne-energie, energie uit mestvergisters en windenergie én eventuele nieuwe mogelijkheden die worden ontwikkeld.

Dynamisch: we faciliteren de groei van Barneveld: nieuwe woningen (waarbij we onderzoeken of de vraag en het aanbod nog steeds met elkaar matchen) en nieuwe bedrijventerreinen op Harselaar en in Voorthuizen en Stroe.

Overall: een coalitieakkoord waar we – vooral op hoofdlijnen, maar soms ook heel concreet – hebben aangegeven welke plannen we hebben, hoe we deze plannen vorm willen geven, met wie we dat willen doen en hoeveel we denken dat onze plannen kosten. We hebben onze plannen daarom ook door laten rekenen. Ze passen in de meerjaren begroting. Het coalitie akkoord kan dus dienen als kadernota. We werken daarbij graag op een constructieve manier samen met de gehele gemeenteraad. In het belang van Barneveld. In het belang van onze inwoners.

Naast het coalitie akkoord hebben we ook een verdeling gemaakt van de wethouder portefeuilles. Daarbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met de expertise van de kandidaat wethouders als de voorkeuren van de partijen. De verdeling kon vlot en tot ieders tevredenheid tot stand komen.

• U heeft het coalitie akkoord allemaal kunnen lezen: We doen het samen!!! Enkele punten die we als SGP belangrijk vinden wil ik noemen:
  • Het blijven realiseren van woningbouw (starters, gezinnen en senioren) en bedrijventerreinen(voor onze vele ondernemende Barnevelders) (inclusief een onderzoek of vraag en aanbod van woningbouwontwikkelingen nog voldoende op elkaar aansluiten);
  • Het spreiden van (geluidsoverlastgevende) evenementen over evenementenlocaties;
  • Het in preventieve zin investeren in het voorkomen van relatiebreuken en de gevolgen ervan;
  • Barneveld goed bereikbaar houden;
  • Onderhoud en aanleg van wegen en fietspaden.

Als SGP zijn we blij met dit coalitie akkoord. We blijven een stabiel beleid voeren waarin het christelijke en dorpse karakter van Barneveld blijft, waarbij de uitdagingen die de komende vier jaar spelen, stevig worden aangepakt. Een belangrijke daarin is de verdere verduurzaming van onze mooie gemeente.

Wij hopen dat de Heere Zijn zegen over onze plannen wil geven en ons de gezondheid, kracht en wijsheid wil schenken om onze verantwoordelijkheid te nemen en de noodzakelijke taken te volbrengen.