1 januari 2014

Drank en Horecaverordening

Namens de SGP complimenten voor iedereen die bijgedragen heeft aan het tot stand komen van deze verordening. Een verordening die er moest komen door wijzigingen in de Drank- en Horecawet. Bijna een jaar lang is op allerlei momenten en manieren met verschillende belanghebbenden overlegd, er is heel veel werk gedaan en (hoe ingewikkeld ook) geprobeerd rekening te houden met ieders belangen. De schenktijden, zoals ze door deze verordening vastgelegd worden, zijn een formele vaststelling van bestaande situaties of (in een enkel geval) een beperking daarvan omdat daar aanleiding voor was of in verband met volksgezondheid of het voorkomen van oneerlijke concurrentie. Nogmaals onze waardering, we denken dat het eindresultaat er mag zijn.

Een kleine kritische noot. We vinden het jammer dat in FrisValley het aanpakken van happy hours (horeca) en stuntprijzen (detailhandel) is afgeblazen. Dat is niet in overeenstemming met de genoemde bezinning op drankgebruik wat betreft de SGP. En evenmin in lijn met de doelen van Frisvalley 'verminderen van de frequentie van alcoholgebruik' en 'terugdringen van de hoeveelheid alcohol die wordt gebruikt', maar ook ons eigen coalitieakkoord zegt 'de gemeente zet in op alcoholmatiging'. We vinden het jammer dat er gebruikt gemaakt wordt van een gelegenheidsargument als zou deze kwestie iets zijn voor landelijke regelgeving. Het is een gemiste kans, daarom dienen wij twee wijzigingsvoorstellen in om dit te repareren.

De twee amendementen van SGP en CU worden door de raad verworpen. Er wordt nog een amendement van Pro98 over verruiming van de schenktijden voor bejaarden- en verzorgingstehuizen aangenomen. Daarnaast een motie van de VVD voor een soepele jaarwisseling.