1 december 2015

Digitale dienstverlening

We citeren uit het onderzoeksverslag van de rekenkamercommissie naar de digitale dienstverlening: "Wellicht waren wij ... niet geheel trendsettend, maar eerder enigszins volgend. Behoren tot de kopgroep in de komende tijd is niet de eerste ambitie, maar wel willen wij ons scharen in de voorhoede van het peloton." Hoe moeten we deze opmerking zien in het kader van de actualisatie van de website?

Als het gaat om projecten in uitvoering; we vinden dan informatie over woningbouw Hof van Callenbroeck met nieuwsbrieven vanaf 2008 t/m 2012, andere woningbouwprojecten in Barneveld en Voorthuizen maar ook Garderen en Stroe, bedrijventerreinen... Veel is dus erg gedateerd!

Dat geldt ook ten aanzien van de gerealiseerde projecten: het gaat dan om bijvoorbeeld Glindster / Kulturhus / Schaffelaartheater / Museum Nairac. In de commissie is er een verzoek gedaan door ons raadscommissielid dhr. Top om één en ander aan te pakken. Er is toen toegezegd één en ander op te pakken, graag horen we vanavond nog wel de termijn waarop!? Prima als er een nieuwe website komt, maar actualisatie van de huidige site gebeurd wat betreft de SGP per direct! Graag een reactie van de wethouder!

Het College stelt verder dat er een geactualiseerde visie ten aanzien van digitale dienstverlening komt in het voorjaar van 2016, volgend uit het coalitieakkoord, kadernota 2015-2018, programmabegroting 2015 en de Visiebrief van de regering aangaande de "digitale overheid 2017". Belangrijk is in deze, wat betreft de SGP, dat er aangesloten wordt bij het volgende:

- klant centraal ipv het systeem
- doorontwikkeling digitale dienstverlening (effectiviteit en efficiency)
- blijvende aandacht als het gaat om alternatieven voor burgers die mogelijkheden of vaardigheden missen, anders dan het aanbieden van cursussen om digitaal vaardiger te worden! Of, zoals het College stelt: "digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet"

We wachten de door het College te actualiseren visie (en verdere kaderstelling door de raad op dat moment) in vertrouwen af...en denken dan als raadsfractie graag verder mee!