2 oktober 2014

Detailhandelsvisie Voorthuizen

Op de gemeenteraadsvergadering van september is de detailhandelsvisie voor Voorthuizen vastgesteld.  Een visie, die een lange geschiedenis heeft gehad. Een visie ook, die zich mag verheugen in een breed draagvlak.

Doordat het gebouw van de Rabobank aan het Smidsplein vrij komt, iets wat tot voor kort ondenkbaar leek, ontstaat er in het centrum van Voorthuizen, ruimte voor de nieuwe vestiging van Albert Hein. En daarmee is de angel uit de supermarktdiscussie in Voorthuizen.

Voor de SGP is het wel de vraag of er behoefte is aan, en ruimte is voor meer horeca-aanbod.  Volgens de visie is er sprake van een relatief groot aanbod. Er zijn maar liefst 23 horecabedrijven in Voorthuizen.  De SGP vraagt het college uitdrukkelijk ook rekening te  houden met de wensen van de omwonenden, zodat overlast beperkt blijft. Kan de wethouder dat toezeggen?

Verder vraagt de SGP de wethouder aandacht te schenken aan de vraag of met het vertrek van de Rabobank van het Smidsplein daar ook de pinmogelijkheden verdwijnen. Wij merken dat dit voor de inwoners een punt van zorg is. Is de wethouder bereid hierover met de marktpartijen in overleg te gaan?

Voorthuizen kan nu aan de slag met het verder invullen van het centrum. Terecht wordt in het raadsvoorstel gezegd dat parkeren en verkeersafwikkeling daarbij belangrijke aandachtspunten zijn.

De SGP wenst de ondernemers en alle betrokkenen van Voorthuizen veel succes bij de verdere ontwikkeling van dit mooie dorp, zodat Voorthuizen nog meer kan gaan stralen!