7 mei 2014

Coallitieakkoord in raad

Het was een voorrecht dat we als SGP, Christen Unie, CDA en VVD, op 22 april jl. het coalitieakkoord "Samen voor een sociaal en economisch sterk Barneveld" mochten aanbieden. Tevens is toen de portefeuilleverdeling van de beoogde vier wethouders gecommuniceerd. Wij zien er naar uit om in de komende jaren hier samen vorm en inhoud aan te geven, in constructieve samenwerking met de hele gemeenteraad.

Na de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart jl. hebben SGP, Christen Unie, CDA en VVD intensief gesproken over de ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de nieuwe zorgtaken, die op de gemeente afkomen. Vervolgens is op hoofdlijnen het te volgen beleid daarvoor vastgelegd in het coalitie akkoord zoals het nu voor ons ligt. Een woord van dank is hierbij op zijn plaats aan de ambtelijke ondersteuning die daarbij van cruciaal belang is geweest zowel vooraf in de aanlevering van de benodigde informatie, als tijdens het proces.

Als coalitiepartijen zijn we ons bewust dat de rol van de overheid de komende jaren verandert en dat de interactie met de inwoners intensiever wordt. De drieslag "Zelf, Samen, Gemeente" is daarbij voor de coalitie een belangrijk uitgangspunt. Goede communicatie tussen overheid en samenleving is daarbij van cruciaal belang.

De coalitiepartijen zien de komende jaren drie belangrijke ontwikkelingen:

1. Strategische en ruimtelijke ontwikkelingen
Als gemeente Barneveld verwachten we te groeien van 54.000 op dit moment, naar ca. 70.000 inwoners in 2040. Dat vraagt om voldoende nieuwe woningen. Enerzijds heeft dat te maken met de opbouw van de bevolking en anderzijds met onze strategische ligging. Daarom is het belangrijk om de al in gang gezette woningbouwontwikkelingen voort te zetten en de noodzakelijke voorbereidingen te treffen voor de nieuwe woonwijk Barneveld Noord. Daarnaast is het van groot belang dat er voldoende bedrijventerreinen zijn. De in uitvoering zijnde projecten worden voortgezet en nieuwe ontwikkelingen worden positief tegemoet getreden. Bij dat alles zullen de partijen zich krachtig inzetten voor een blijvende goede bereikbaarheid van Barneveld zowel per auto als met openbaar vervoer. Dit geldt zeker ook voor het goederenvervoer zowel over de weg als per spoor.

2. De nieuwe zorgtaken van de drie decentralisaties
Vanaf 2015 wordt ook de gemeente Barneveld verantwoordelijk voor de uitvoering van de zorgtaken die voortvloeien uit de Jeugdwet, de WMO en de Participatiewet. Ook dit willen we doen onder het motto "Zelf, Samen, Gemeente". In 2014 zijn de beleidsuitgangspunten met een raadsbrede meerderheid reeds vastgesteld. Het hierin vastgelegde beleid zal de komende jaren verder worden doorontwikkeld. Hierbij zal nadrukkelijk aandacht zijn voor de kwetsbaren in onze gemeente. Er zal actief worden samengewerkt met inwoners, inwonersgroepen, maatschappelijke organisaties, ondernemers en andere overheden bij het opstellen en uitvoeren van het beleid.

3. Financiële ontwikkelingen
Het is van groot belang dat we beseffen dat mede in het licht van de grote uitdagingen waar de gemeente de komende jaren voor staat dat we zowel nu als in de toekomst de begroting in evenwicht houden. Er dient rekening gehouden te worden met de nadelige effecten van de herverdeling van het gemeentefonds en de loon- en prijsontwikkelingen. Daarnaast zijn de coalitiepartijen zich bewust van de schuldenpositie van de gemeente. Ondanks dat tegenover deze schulden waardevolle bezittingen staan, stellen de partijen voor om in deze coalitieperiode maatregelen te treffen om de schuldquote te verlagen. En last but not least willen de coalitiepartijen, zoveel als mogelijk, lastenverzwaring voor zowel inwoners als bedrijven voorkomen.

Om mede invulling te kunnen geven aan de hoofdlijnen van het beleid zoals vastgelegd in het coalitieakkoord draagt de SGP als wethouderskandidaat voor de heer A. De Kruijf. U allen welbekend. Een man met veel ervaring en door de wol geverfd in de gemeente Barneveld. Nadere aanbeveling acht de SGP niet noodzakelijk.

De SGP is verheugd dat we als vier coalitiepartijen in vrij korte tijd en in een goede onderlinge sfeer dit coalitieakkoord hebben kunnen opstellen en aan de raad kunnen aanbieden.De SGP spreekt nadrukkelijk de wens uit dat de raad, het te vormen college, onze burgemeester en al onze ambtenaren de komende jaren de gezondheid, de kracht en de wijsheid mogen ontvangen van de God van hemel aarde die alle dingen regeert, om onze gemeente Barneveld te dienen tot Zijn eer.