22 mei 2019

Brandweerwagens vroegtijdig vervangen niet nodig!

Tijdens de vanavond gehouden raadsvergadering werd de begroting en de jaarstukken van de VGGM besproken. Raadslid Arend Flier had hierbij de onderstaande bijdrage.

Voorzitter,

Voor ons ligt de begroting van de VGGM. De SGP vindt veiligheid en gezondheid belangrijk voor onze burgers. Ook het snel beschikbaar zijn van de hulpdiensten zijn belangrijk voor onze burgers. De cijfers van 2018 laten een verslechtering zien t.o.v. 2017 en ook toen werd de 95% al bij lange na niet gehaald in de gemeente Barneveld. Ook binnen de hele regio Gelderland Midden worden de aanrijtijden niet gehaald waarbij opvalt dat de Gemeenten Barneveld, Nijkerk en Scherpenzeel het gemiddelde behoorlijk naar beneden trekken. In deze regio is dus duidelijk een tekort aan beschikbare ambulance capaciteit. De nuance die zowel dhr. Pierik tijdens de commissievergadering als de beantwoording op de schriftelijke vragen van Lokaal Belang was niet naar onze tevredenheid. We begrijpen die ook niet. De 15 minutennorm moet worden gehaald, dat hebben we met elkaar afgesproken! Als het capaciteitsprobleem is opgelost gaat ook de gemiddelde aanrijtijden van 9 minuten dalen. En dat is winst voor iedereen! Hoewel we als SGP de indruk hebben dat er hard gewerkt wordt om verbeteringen door te voeren willen we de toezegging van het college dat zij druk blijven uitoefenen op de VGGM maar ook bij de minister en de verzekeraars hier blijvend en herhaaldelijk aandacht voor te vragen. Zoals ook al gemeld in de schriftelijke vragen van LB is er door de Tweede Kamer een motie aangenomen van de SGP waarin wordt opgeroepen de aanrijtijden van de ambulances te verkorten. Wij zullen onze collega’s in de tweede kamer aansporen hier weer en meer aandacht aan te besteden en vragen onze mede raadsleden ook hun contacten in de tweede kamer te informeren. Om beter inzicht te krijgen wil de SGP dan ook graag ieder kwartaal geïnformeerd worden over aanrijtijden van de ambulances en de over verbeteracties die lopen.

Voorzitter tevens ligt voor ons de begroting van de VGGM. We moeten alert blijven op de kosten. De kosten voor Veilig Thuis stijgen in 2020 tov 2018 met meer als 1 miljoen. We zullen dit dus nauwlettend blijven volgen. Veilig huis is belangrijk en voor onze kinderen en we moeten er dan ook voor zorgen dat het meeste geld bij de directe hulpuren terecht komt.

De SGP heeft tevens vraagtekens bij de begroting brandweerzorg 2020. Op diverse plaatsen in het stuk wordt gesproken over vroegtijdig afschrijven van brandweerwagens enerzijds door milieuzones anderzijds omdat we een voorbeeldfunctie hebben. De SGP is van mening dat duurzaamheidsambities gelijke tred moeten houden met de afschrijvingstermijnen van het materieel. Vervroegd afschrijven levert geen of weinig milieuwinst op in de hele keten van vroegtijdig afschrijven, opnieuw produceren en gebruik. Tevens zal vroegtijdig afgeschreven materieel hergebruikt worden in andere plaatsen of landen. We hebben zeker een voorbeeldfunctie maar zowel voor de financiën als voor het milieu. We zien hier geen milieuwinst maar wel een financieel verlies. De SGP dient daarom een amendement in die medeondertekend is door de CU, Lokaal Belang en BurgerInitiatief.