6 oktober 2021

Bouwen in samenwerking met Amersfoort

In samenwerking met Regio Amersfoort en FoodValley hebben we een visie op de toekomst van Barneveld. Hoe en waar willen we bouwen? Gert Ploeg had de onderstaande bijdrage.

Bij het vaststellen van het Ontwikkelbeeld 2030-2040 Regio Amersfoort, ruimtelijke verkenning Regio Foodvalley en verstedelijkingsstrategie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley met de daarbij horende beslispunten willen we als SGP een aantal opmerkingen maken. Dit omdat de impact van de verwachte woningbouwopgave bijgesteld moet worden ten opzichte van de al geplande opgave 2030.

Op 7 juli jl. heeft de raad de Hoofdlijnennotitie Koers Barneveld 2040 vastgesteld. Dat is naar onze mening de basisofwel de leidraad hoe Barneveld zal en wil groeien tot 80.000 à 85.000 inwoners. Het betreft zowel ons inwonertal, onze bedrijvigheid en de nodige infrastructuur. Heel belangrijk is om de eigenheid van onze gemeente, specifiek van elke kern, te waarborgen. Het moet namelijk passen in de maat en schaal van elke kern. Leefbaarheid en vitaliteit zijn daarbij uiterst belangrijk. Kunnen we ervan uitgaan dat het college de uiterste inspanning zal leveren om dit de waarborgen?

Zoals in de commissievergadering is gezegd geldt het centrum van Barneveld als focusgebied in het Amersfoortse Ontwikkelbeeld. Hoe we dit in gaan vullen is de eigen verantwoordelijkheid van ons als gemeente. Het mag geen extra druk zijn op onze kernen. Voor de kern Barneveld zal dat wel gaan gelden. De herontwikkeling van het gebied tussen de Van Zuilen van Nieveltlaan en de Valleilijn biedt heel veel kansen de komende jaren, maar ook de nodige uitdagingen waarbij we o.a. de provincie en mogelijk het Rijk nodig zullen hebben.

Extra aandacht voor de landbouw is gewenst. De SGP wil onze agrariërs als producenten van ons dagelijks voedsel en als beheerders van het landschap, faciliteren daar waar mogelijk. Bij de bespreking van de Hoofdlijnennotitie hebben we daar ook al aandacht voor gevraagd.

Bij de woondeal regio Utrecht is de infrastructuur een belangrijk item die van groot belang is voor onze gemeente.De gemeente praat volop met diverse overheden die belangrijk zijn voor de infrastructuur. Bereikbaarheid, verkeerveiligheid, sociale veiligheid en gezondheid zijn belangrijke pijlers die bij alle ontwikkelingen voorop moeten staan. Het openbaar vervoer krijgt in het stuk een prominente plaats. Barneveld Noord wordt als regiepoort aangemerkt. Wordt hiermee de kans voor de regiosprinter vergroot?

Samenwerking met de verschillende partners is uiterst belangrijk. Nogmaals, de Hoofdlijnnotitie Koers Barneveld 2040 is voor de SGP erg belangrijk. Dit is voor Barneveld de basis, de positie, of wel uitgangspunt om het Ontwikkelbeeld Amersfoort tegemoet te treden. We wensen het college veel kracht en wijsheid toe bij de opgaven die op ons afkomen.