17 juni 2020

Bomenplan geen toegevoegde waarde

Al in maart 2020 had het bomenplan van Lokaal Belang besproken moeten worden. Door de coronacrisis werd dit uitgesteld naar de raadsvergadering van juni 2020. Lees hieronder de bijdrage van Teunis den Boon.

Een wat minder bekend spreekwoord luidt: ‘Je vindt geen appel onder een perenboom’. Dat betekent zoiets als: je moet niet proberen het onmogelijke na te streven. Naar de mening van de SGP wel een toepasselijk spreekwoord om dit bomenplan van Lokaal Belang te typeren. Want helemaal onmogelijk is het natuurlijk niet, maar er worden wel zaken beschreven die erg onwenselijk zijn en als onmogelijk worden ervaren.

Een voorbeeld daarvan is de regeldruk voor inwoners die alleen maar groter wordt door het invoeren van een welstandscommissie. Inwoners moeten nog meer moeite doen voor het verkrijgen van een vergunning. Om niet te spreken van de extra tijd die het gaat kosten. En… geld. Dat terwijl we de laatste tijd steeds meer signalen krijgen uit de samenleving dat inwoners juist dat erg zat zijn: er moet te veel geregeld worden voor een vergunning. Eén van de redenen dat de SGP niet staat te springen om dit bomenplan.

Wat volgens de SGP-fractie ook een onwenselijk is, is het plan om de zeggenschap over onze lokale bossen naar de gemeente te halen door de bebouwde-kom-grenzen te verleggen. De provincie heeft die regie nu. Staatsbosbeheer en Geldersch Landschap doen uitstekend werk. Daarom kan het wat ons betreft prima blijven zoals het is. Een jaar of 3 geleden speelde deze discussie ook. Mevrouw Pluimers, destijds nog VVD-lid, diende toen een motie in met gelijke strekking. De meerderheid van de raad steunde toen echter een motie die opriep om de regie vooral bij de provincie te laten. Die lijn steunt de SGP nog steeds.

Voorzitter, er staan veel maatregelen in het Bomenplan die...

... of al uitgevoerd worden,

… of ook voorkomen in het biodiversiteitsplan,

... of volgens het college niet haalbaar of zeer onwenselijk zijn.

We vinden dit opvallend en het is ook één van de redenen dat we dit plan niet kunnen steunen.

De SGP ziet graag een groen Barneveld. En we zien graag een nuchter beleid rondom kappen en aanplanten van bomen. Maar we zien ook een college dat er z’n best voor doet om bomen te behouden, Barneveld groen te houden. En we hebben er voldoende vertrouwen in dat het college dit ook redt zonder dit bomenplan.

Voorzitter, de SGP fractie is niet overtuigd van nut en noodzaak van dit plan. De SGP gaat graag voor een groen Barneveld, maar dat kan prima zonder dit bomenplan!

Aan het einde nog één vraag voor het college: we zien dat u er veel aan doet om een groen Barneveld te creëren en behouden. We zouden graag zien dat de provincie dat ook doet. Kunt u de bomen langs de provinciale wegen onder de aandacht van de provincie brengen? Onderhoud van die vers aangeplante bomen laat te wensen over. We weten dat door SGP-statenlid Bennie Wijnne ook al vragen gesteld zijn, maar als de vraag van meerdere kanten komt helpt dat misschien!