15 november 2014

Bezuinigen op maatschappelijke organisaties

Voor ons ligt een voorstel met betrekking tot bezuiniging op maatschappelijke organisaties. Terecht wordt er gesteld dat het uitgangspunt van beleid het adagium Zelf – samen – gemeente is. Daaraan moeten ook deze bezuinigingen worden getoetst.

De SGP constateert dat de wethouder goed en constructief heeft overlegd met de betrokken organisaties. Dat heeft op diverse punten geleid tot verzachting van de bezuiniging of een gefaseerde afbouw.

Bij de beoordeling van de bezuinigingen heeft de SGP mede gelet op de kerntaken van de gemeente. Het is van belang ook hier de maatregelen aan te toetsen. Dat gezegd hebbend is de SGP van mening dat de ondersteuning van het werk van Barnevue en van de speelotheek geen taak van de gemeente is. Wij gaan akkoord met deze bezuiniging.

Dat ligt lastiger bij de ondersteuning van de projecten gericht op ontwikkelingssamenwerking. Oog hebben voor elkaar, ook voor de verre naaste ligt de SGP na aan het hart. Daarnaast komen deze projecten uit de samenleving zelf. Het is daarom aan de ene kant jammer dat deze tegemoetkoming wordt wegbezuinigd. Aan de andere kant heeft de SGP begrepen dat de subsidie tot 2015 zou duren en daarna overwogen zou worden. Daarnaast blijkt uit de lijst met projecten dat de bijdrage een tegemoetkoming is in omvangrijkere kosten. De stimuleringsbijdrage kan, is onze inschatting, door de betrokkenen zelf (zelf – samen) worden opgebracht.

We hebben begrepen dat er een amendement is ingediend waarmee de bezuiniging wordt teruggedraaid. Dat is een sympathiek amendement maar we willen wel aan de wethouder vragen nader in te gaan op de dekkingsmogelijkheden. De bezuinigingsopgave waar we ons als gemeenteraad voor hebben gesteld moet worden behaald.

Betreffende de Maaltijd aan Huis is de SGP verheugd dat er in goede samenspraak met Welzijn Barneveld tot een akkoord is gekomen. Dat Maaltijd aan Huis verder gaat als het alleen verstrekken van maaltijden is de SGP duidelijk. De doelstelling past prima binnen de doelstellingen van de nieuwe WMO: langer zelfstandig thuis blijven wonen.

De SGP heeft met waardering kennis genomen van de visie die onder de Maaltijd aan Huis voorziening ligt. Het is daarom goed dat dit werk door kan gaan. Daarbij ondersteunen wij de oproep van Welzijn Barneveld om in gesprek te blijven en de nieuwe situatie te monitoren. Wellicht dat ondersteuning in het kader van de WMO2015 plaats kan vinden in de toekomst als gekeken wordt naar de bredere doelen van Maaltijd aan Huis.

Het is geen eenvoudige beslissing waar we voor staan. Bezuinigen bij deze organisaties doet pijn in de samenleving. Aan de andere kant hebben wij als SGP de verantwoordelijkheid voor de financiële situatie in Barneveld en is het nodig dat er wordt bezuinigd. In een volgend agendapunt worde de begroting 2015 behandeld. Met de voorliggende bezuinigingen in het achterhoofd zal duidelijk zijn dat alle kosten die de gemeente maakt kritisch moeten worden bekeken, om zodoende de bezuiningstaakstelling zo klein mogelijk te laten zijn.