7 februari 2024

RAADSVERGADERING | Beschermd wonen

Beschermd wonen

Tijdens de raadsvergadering van 7 februari werd een plan rondom beschermd wonen en beschermd thuis besproken. Lees hieronder de bijdrage van raadslid Leendert de Knegt.

De SGP kan zich vinden in de hoofdlijn van de voorliggendeRegiovisie rond Beschermd wonen en Beschermd thuis. De beweging moet gemaakt worden van Beschermd wonen naar Beschermd thuis, zodat ook de zorg voor mensen met psychische problemen zo dicht mogelijk bij huis wordt gegeven.

Begeleiding is daarbij van cruciaal belang. Dat is een uitdaging omdatde zorg niet in een instelling wordt gegeven maar direct aan huis. Het is van belang dat zorgverleners hier ervaring mee hebben en duidelijk maken hoe ze deze zorg gaan bieden.

Daarnaast wordt terecht in de visie aandacht gegeven aan draagvlak. Draagvlak moet worden gecreëerd. Overlast en onveiligheid, door welke bewoner in de wijk ook veroorzaakt, moet worden voorkomen. Daar worden wat de SGP betreft geen concessies op gedaan. Terecht wordt daar bij de veiligheidsvisies en plannen aandacht aan gegeven. Maar in geval van Beschermd Thuis ligt er ook een taak voor de zorgverlener en voor de gemeente. In het uitvoeringsprogramma verwacht de SGP meer concreetheid op dit gebied dan wat nu in de visie, die globaler is, wordt gegeven.

Daarnaast ligt er een grote druk op de woningmarkt. Terecht werd daar in de commissie ook op gewezen. Er zal overlegd moeten worden met bv de Woningstichting om na te gaan waar geschikte woningen te vinden zijn. Het zal uitdagend zijn ook deze doelgroep goede huisvesting te geven. Temeer daar er ook urgente situaties kunnen zijn waarbij direct een woning beschikbaar moet zijn. Ook dit onderwerp ziet de SGP graag uitgewerkt in het uitvoeringsprogramma. De SGP roept het college er toe op hier expliciet een plan op te maken, in combinatie met andere doelgroepen die een woning nodig hebben. Graag een toezegging op dit punt.

Voorzitter, de SGP stemt in met deze visie. Het is een Bijbelse opdracht om mensen met een psychisch probleem te ondersteunen. Daar ligt een taak voor zowel de gemeente als de samenleving. Wel zijn er uitdagingen en zorgen hoe dit concreet vorm gaat krijgen. We zien dan ook uit naar het uitvoeringsprogramma wat we graag bespreken in deze raad.