27 mei 2020

Begroting OddV (Omgevingsdienst de Vallei)

De begroting en jaarstukken van de OddV (Omgevingsdienst de Vallei), werden vanavond besproken in de gemeenteraadsvergadering. Zie hieronder de bijdrage van Jan Top.

De OddV is van belang voor de doorontwikkeling van onze gemeente. Wij zullen het raadsvoorstel met betrekking tot de begroting en jaarstukken steunen. We wensen de OddV succes toe bij de uitvoering van het werk, waarbij men de belangen van onze gemeente én haar inwoners en bedrijven goed in het oog houdt.

Voor ons liggen de begroting en jaarstukken van de OddV. De SGP heeft met belangstelling kennisgenomen van deze stukken. De OddV is immers een belangrijke organisatie voor onze burgers en bedrijven.

In de commissievergadering hebben we als SGP-fractie aandacht gevraagd voor een tweetal punten.

Allereerst het aantal door onze gemeente afgenomen adviesuren. Dat is een fors aantal. Wethouder De Kruijf heeft uitgelegd hoe dit is ontstaan en welke acties inmiddels zijn genomen om dit aantal te beperken, door niet in alle gevallen uitgebreid advies te vragen. Dit is een goede insteek, dat beperkt niet alleen het aantal adviesuren maar zorgt ook voor betere doorstroming van de plannen.

Als tweede punt hebben we aandacht voor de hoogte van de ICT-kosten. Met name het onderdeel ICT Advies en Ondersteuning, een onderdeel dat wordt ingekocht bij de gemeente Ede. Wij hebben het college verzocht hierover via een memo een nadere toelichting te geven. Deze memo is op korte termijn verschenen, waarvoor dank. De nadere toelichting geeft een stuk duidelijkheid, hoewel het nog wat algemeen van karakter is. Wij willen het college daarom vragen dit onderdeel in de aansturing van de OddV nadrukkelijk te blijven volgen en daar waar mogelijk aan te scherpen. Kan het college dit toezeggen?