1 december 2015

Begroting 2016

Inleiding
“We leven en werken in een tijd waarin we ervaren hoe direct de internationale, nationale en regionale ontwikkelingen en beleidskeuzes ons beleid en de uitvoeringsagenda bepalen.” Zo begint de inleiding in uw aanbiedingsbrief en terecht.

Als SGP-fractie willen we daar aan toevoegen dat we in dit alles, o.a. als het gaat om de economische ontwikkelingen, de vluchtelingen, het verhoogde beroep op de samenleving afhankelijk zijn van de zegen van de Heere. Wij hebben onze verantwoordelijkheid op te nemen, ook in het besturen van Barneveld.  We hopen dat te doen in afhankelijkheid van Hem. Psalm 127 leert ons: “zo de HEERE het huis niet bouwt, te vergeefs arbeiden des zelfs bouwlieden daaraan, zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter.”

Opvang vluchtelingen en statushouders
Als iets het nieuws de afgelopen paar maanden beheerst heeft is het wel het vluchtelingenvraagstuk. Was daarvoor Griekenland nog dagelijks in het nieuws, als we nu al iets over Griekenland horen dan is het in het kader van het vluchtelingenvraagstuk. Hartverwarmend was de bijeenkomst  enige tijd geleden in de Meerwaarde over hoe wij als Barneveld met dit vraagstuk om kunnen gaan. Een bijeenkomst waarvoor wij ons niet hoeven te schamen, in tegenstelling tot bijeenkomsten in sommige gemeenten.  Nu het vraagstuk voor ons dichterbij komt, en voor sommigen in Barneveld heel dichtbij, vragen wij van het college om er alles aan te doen om de gevolgen voor de direct omwonenden zo beperkt mogelijk te houden. Goede communicatie is hierin essentieel.

Dat de opvang van statushouders voor onze gemeente forse financiële gevolgen zal hebben is ook duidelijk.  Om verdringing op de huurdersmarkt zo veel mogelijk te voorkomen zal de gemeente andere maatregelen moeten nemen. Ook zullen de gevolgen vanwege bijstandsuitkeringen aanzienlijk zijn. Wij vinden dat het college tot op dit moment op een goede manier op deze situatie inspeelt.

Wat betreft de vluchtelingen zouden wij een integrale aanpak willen benadrukken. Huisvesten is belangrijk, en heeft nu hoge prioriteit, maar daarna komt wellicht een grotere opgave als de vluchtelingen een (permanente) status krijgen. Beslissen over asielaanvragen is de taak van IND / landelijke overheid. De integratie ligt op het bordje van de gemeente. De vluchtelingen moeten integreren via werk en in het maatschappelijk verkeer, de verenigingen, de dagelijkse omgang in de buurt en de winkelstraat. Daar moeten we op voorbereid zijn, ook in het gemeentelijke beleid.

Met betrekking tot de benodigde financiële middelen vragen wij om actieve informatie vanuit het college  Er wordt nu een bedrag genoemd maar dat is gebaseerd op de huidige inzichten. Niemand weet wat de toekomst laat zien, met name als het ook gaat om de vluchtelingenstroom. De vinger aan de pols als het gaat om de uitgaven, inzicht voor de gemeenteraad als het gaat om bijstellingen, en de focus op de wettelijke taken. Daar hebben we de handen vol mee.

Hier zal ook de samenleving actief in betrokken moeten worden. In het kader van de decentralisaties is ook al veel bij de samenleving gelegd. We moeten voorkomen dat de samenleving  wordt overvraagd.

Veiligheid
We steunen het college van harte  in de aanpak van de woninginbraken en alle overlast. Ten aanzien van de proef sluitingstijden zijn we benieuwd naar de eerste periodieke rapportage. De eerste berichten zijn niet onverdeeld positief. We vragen ons af wat de ervaringen van alle bij het horecaconvenant betrokken partijen zijn. In de begroting spreekt u over  structurele verruiming van de sluitingstijden  (u bedoeld waarschijnlijk verruiming van de openingstijden, maar dit terzijde). Wij vragen ons af hoe dit te rijmen valt met aanpak van drank en drugs. Soms noemen ze dat  “dweilen met de kraan open?” Hoe ziet het college dat?  Voor de SGP was en is naast deze argumenten een groot pijnpunt dat de zondag hiermee verder wordt aangetast.

Sociaal Domein
De drieslag zelf – samen – gemeente geldt niet alleen als het gaat om de decentralisaties. Dat moet over alle gebieden van de gemeente worden uitgerold. De SGP wil dat o.a. in de meerjarenbeleidsplannen telkens deze drieslag terug komt, uitgewerkt in concrete doelen en acties.

Zelf-samen-gemeente komt ook samen in de wijkplatforms. In 2016 moeten deze wijkplatforms optimaal worden ondersteund als het gaat om activiteiten op het gebied van welzijn / zorg en omzien naar elkaar. De SGP wil graag de voortgang gerapporteerd zien.

Als het gaat om kwetsbare jongeren worden projecten opgezet. Dat is van groot belang. Deze jongeren moeten op alle mogelijke manieren worden ondersteund zodat ze een zelfstandige plek kunnen innemen in de maatschappij. De SGP vindt het belangrijk dat daarbij integraal wordt gekeken. Het moet niet alleen gaan om werk maar ook bijvoorbeeld  om huisvesting, zorg, psychische hulp, overgang van jeugdwet naar volwassen hulp, en deelnemen aan de samenleving.

Versnippering over allerlei goedbedoelde initiatieven heen moet worden voorkomen. Er moet regie worden gevoerd door de gemeente in samenwerking met Welzijn Barneveld.

Voor wat betreft de jeugdhulp en de WMO wordt in 2016 meer inhoud gegeven aan de transformatie van het aanbod. Aanbod moet goed aansluiten op de vraag naar zorg, ook als het gaat om identiteitsgebonden zorg. Bij aanbesteding in regionaal verband is er oog voor identiteitsgebonden organisaties. Dat is een goede zaak.

Daarnaast moeten nieuwe initiatieven ruim baan krijgen, o.a. in de aanbesteding van de hulp. Daarbij kan o.a. worden gedacht aan preventieve hulp zodat voorkomen wordt dat zwaardere zorg moet worden ingezet. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan speltherapie voor kinderen. Wij hebben begrepen dat dit ook buiten de boot dreigt te vallen. Wij hebben de betrokkenen geadviseerd met de wethouder te gaan praten.

Bereikbaarheid
Qua bereikbaarheid zien we dat het college actief is om het knelpunt A1-A30 onder de aandacht te houden. Wij roepen u op dat te blijven doen. Dit geldt evenzo voor de lobby voor de kwartiers dienst op de Valleilijn. Wij vragen het college dringend om de vervoerder Connexxion te blijven attenderen op snelle uitbreiding van de vervoerscapaciteit van de treinen.

Parkeren
Bij de vaststelling van de kadernota hebben we gesproken over het centrum van Barneveld en het parkeerbeleid. Er lag toen ook een motie van de SGP, waarin we het eerste uur wilden laten betalen en daaropvolgend een aantal uren gratis. Deze motie is niet in stemming gebracht in afwachting van de uitwerking van de plannen. Wanneer kunnen we de plannen tegemoet zien?

Speerpunt Onderhoud wegen
Ondanks dat er de afgelopen 3 jaar  3 x € 150.000 extra is uitgegeven aan onderhoud, is de uitkomst van de evaluatie dat de achterstand in onderhoud niet is ingelopen. De wethouder heeft hierover een memo toegezegd. Ook zien wij  de nodige knelpunten als het om fietspaden gaat.

Wij roepen het college op om met voorstellen te komen om het Beleidsplan Beheer en onderhoud wegen 2013-2017 een extra impuls te geven. Wie dienen hiervoor een amendement in en willen dit bekostigen uit de reserve precariobelasting. Dit is nog wel een onzekere factor, maar wij willen dat de komende tijd het onderhoud van voet- en fietspaden stevig wordt aangepakt, zodat de plannen klaarliggen als het geld beschikbaar komt.

Wij horen graag wat het college hiervan vindt.

Oostelijke rondweg
De noodzaak van de realisatie van een oostelijke rondweg om de kern Barneveld, tussen de Scherpenzeelseweg en de Wesselseweg wordt bewezen door de vele verkeersbewegingen die plaatsvinden over de Lunterseweg, Drostendijk en Wesselseweg.  Dit zal eind 2016 nog versterkt worden als de verbinding tussen de Wesselseweg en Harselaar Zuid is gerealiseerd. Daarom is het belangrijk dat we als gemeente alvast serieus gaan sparen voor een snellere realisatie van de Oostelijke rondweg. Wij willen als eerste storting in die spaarpot de te verwachten gelden uit de reserve precariobelasting gebruiken.

Speerpunt verkeersveiligheid
De gebruikers van de Hoenderlaan (o.a. fietsers) ervaren deze weg, met daarin enkele redelijk scherpe bochten, als een donkere en gevaarlijke toegangsweg van en naar de wijk Veller. Ditzelfde geld voor het fietspad vanaf de ds. E. Fransenlaan naar de wijk Veller.

Wij willen pleiten voor het aanbrengen van verlichting en we noemen daarvan voorbeelden in ons amendement dat wij op dit onderwerp hebben. Wij willen de kosten hiervan dekken uit het budget straatverlichting.

Thorbeckelaan / Schoutenstraat
Veiligheid voor onze kinderen en hun ouders rondom de rotonde Thorbeckelaan en omgeving is van het grootste belang. Met de komst van de Eben-Haezerschool en volgend jaar de Rehobothschool is het hier drukker geworden en zal het nog drukker worden.

Wij hadden schriftelijk vragen gereed, maar komen nu samen met de VVD en  Pro 98 met een motie om een integrale visie op de ontsluiting van dat gebied door het college te laten uitwerken. Wij gaan er daarbij van uit dat het college bij die uitwerking de volgende zaken betrekt :

• overwogen moet worden de parkeerplaatsen van sportpark ‘t Nieuwe Oost mogelijk gebruikt kunnen worden als parkeerplaats voor de schoolbussen van de Rehobothschool;
  • onderzocht moet worden of als alternatief een extra ontsluiting  langs autobedrijf Van Domselaar tot de mogelijkheden behoort;
  • opwaarderen van de fietsbrug Jacob Catsstraat en omgeving één van de onderdelen in dit plan wordt;
  • dit in nauw overleg moet gebeuren met al de betrokken schoolleidingen;

Kunt dit toezeggen?

Financiële situatie gemeente Barneveld

De SGP fractie is blij dat de begroting –nog steeds, al is het minder dan bij de kadernota verwacht werd – een positief overschot laat zien. Wij herinneren eraan dat vorig jaar 1 miljoen aan de algemene reserve is onttrokken voor het snel realiseren van een bezuiniging op de interne bedrijfsvoering (het laten afvloeien van mensen). De wethouder heeft toen toegezegd bij begrotingsoverschotten wel te willen praten over terugstorten van dit bedrag in de algemene reserve. Dat zou ook passen in de wens het eigen vermogen te versterken.

Wij roepen de Raad dan ook op het overschot niet bij voorbaat weer weg te werken via allerlei leuke plannetjes. Laten we daarbij niet vergeten dat er voor 2017 nog een bedrag van € 700.000 bezuinigingen moeten worden ingevuld. Is het college dit met ons eens?

Met betrekking tot het weerstandsvermogen zien we uit naar de nota risicomanagement en weerstandsvermogen die we begin 2016 gaan vaststellen.

Met betrekking tot de kengetallen was de fractie van Pro98 nogal kritisch over het weergeven van een kengetal waarbij de doorgeleende gelden van de gemeente buiten beschouwing gelaten werden. Ik wijs erop dat de provincie  (zie ingekomen stuk A.06) aangeeft dit onderscheid bij de beoordeling van de financiële situatie van gemeenten,  ook te zullen maken, dus zo gek is dat nog niet.

Beleidstoevoegingen
De toevoeging van € 6.000 per jaar voor de jaren 2016 en 2017 ten behoeve van muzikale talentontwikkeling ondersteunen wij. Het is het inlossen van een verkiezingsbelofte die vorig jaar in Voorthuizen gedaan is.

De € 250.000 incidenteel extra budget voor de huisvesting van statushouders is ook akkoord wat ons betreft.  De wethouder heeft eerder aangegeven dat mogelijk extra geld nodig is. Daarvoor willen wij dan wel concrete plannen zien.

Een andere € 250.000, die niet zo zichtbaar is in de begroting betreft de subsidie voor het Schaffelaartheater.

Wat betreft de begrootte € 250.000 en een PM post voor het Schaffelaartheater wil ik opmerken dat in het kader van consistent beleid de SGP zich kan voorstellen dat het is opgenomen, maar de termijn waarvoor dit is afgesproken eindigt per het eind van dit jaar. Concreet wil ik de wethouder er op wijzen dat er in de raad nog geen besluit is genomen hoe we verder gaan met het theater. Kort geleden is er een artikel verschenen in Binnenlandsbestuur waarin verschillende voorbeelden staan van een aantal gemeenten waar de uitbesteding van de theater functie succesvol verloopt. Het idee van de SGP om het theater in Barneveld uit te besteden bestaat dus in de praktijk en in verschillende gemeenten en is daar een succes. Het artikel hebben wij ter beschikking gesteld aan de verantwoordelijk wethouder om daar gedegen onderzoek naar te laten doen.  Bent u bereid dat te doen?

Tarieven
Wij zijn blij dat de tariefstijging van de afvalstoffenheffing beperkt kan blijven tot 1%. Door vol in te blijven zetten op goede afvalscheiding hopen wij dat er in de komende jaren sprake kan zijn van een daling van de tarieven, zodat de burger ook beloond kan worden voor een goede afvalscheiding.

De tariefstijging van de OZB is conform de eerder gemaakt afspraken. Dat de stijging vanaf 2017 mogelijk beperkt kan worden juichen wij toe.

Projecten
Met betrekking tot een 3 tal projecten moet 2016 wat ons betreft het jaar van de waarheid worden

Dat zijn:

1. Ontwikkeling  Columbizpark. Nadat, zo is de planning,  in april 2016 het bestemmingsplan opnieuw wordt vastgesteld, zal er in volle vaart grond verkocht en uitgegeven moeten worden, zodat hier de verliezen niet verder oplopen.
  2. Start van de aanleg van de spoortunnel bij  Harselaar. Er zijn nog wel een paar hobbels te nemen maar wij hebben in de commissievergadering begrepen dat het in 2016 echt gaat gebeuren, dat de schop de grond in gaat.
  3. Verkoop van grond in Harselaar-Zuid. Wij hebben begrepen dat er belangstelling is. Onder actief grondbeleid moeten we volgens de wethouder nu verstaan: zeer actief grond verkopen. De SGP zou willen zeggen: gaat uw gang!

Er is natuurlijk veel meer te noemen, zoals de Rondweg Voorthuizen, Thorbeckelaan-Zuid, bouwplan Hulzebosch. Allemaal projecten waarin ook in 2016 hard gewerkt zal moeten worden.

Ten slotte
Wij danken het college voor deze begroting, voor de inzet in het achterliggende jaar en voor de goede samenwerking en evenzo de collega-Raadsleden voor de vele goede contacten.  Uiteraard willen wij hierbij ook de griffie en alle ambtelijke medewerkers betrekken. Wij bidden en hopen dat Gods zegen op uw en onze arbeid ook in 2016 mag rusten.