30 maart 2022

Beëdiging en duiding verkiezingsuitslag

Tijdens een bijzondere raadsvergadering op 30 maart 2022 werden 33 nieuwe raadsleden beëdigd in de gemeenteraad van Barneveld. Daarna werd door de fractievoorzitters een visie gegeven op hoe we de verkiezingsuitslag moeten duiden en wat dit betekent voor coalitievorming en het bestuur van de gemeente in de komende jaren. Lees hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Jan Top.

We hebben een bijzondere tijd achter de rug. En dan doel ik niet in de eerste plaats op de verkiezingen. Sinds twee jaar hebben we te maken met de uitbraak van het coronavirus. Deze uitbraak heeft wereldwijd en ook in ons land een grote impact gehad. En we weten ook nog niet of de pandemie echt ten einde is. Sinds eind februari woedt de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Vele mensen zijn gedood, zijn gewond geraakt of zijn op de vlucht. Een oorlog van ongekende omvang. We weten niet wat ons nog te wachten staat. Beide zaken hebben ook grote consequenties voor de Barneveldse samenleving en economie. Als SGP zien we in deze zaken de Hand van God die ons oproept tot terugkeer naar Zijn geboden. Immers, die geboden zijn goed voor alle mensen.

Voorzitter, die boodschap hebben we als SGP tijdens de verkiezingscampagne ook laten horen. Met als slogan “Bouwen en bewaren“ hebben we benadrukt dat het belangrijk is om de christelijke identiteit te bewaren en tegelijkertijd dat we verder willen bouwen aan onze dynamische gemeente. We kunnen terugzien op een goede campagne waarin de inhoud centraal heeft gestaan. De standpunten van de diverse partijen zijn op een heldere wijze voor het voetlicht gebracht. Dank daarvoor aan de andere lijsttrekkers en partijen!

Deze nieuwe raadsperiode betekent ook een nieuwe fractievoorzitter namens de SGP. Mijn voorganger Koos van der Tang heeft 8.5 jaar leiding gegeven aan onze fractie. Ik wil hem vanaf deze plaats bedanken voor zijn inzet voor onze partij én voor al het werk dat hij voor de gehele gemeente Barneveld heeft gedaan. Als fractievoorzitter van de grootste partij ligt er immers een grote verantwoordelijkheid die verder gaat dan de eigen partij. Ik hoop de principiële en praktische lijn van mijn voorganger voort te zetten. En ik hoop op een goede samenwerking met u allen in het belang van onze mooie gemeente.

Kijken we naar de verkiezingsuitslag dan valt uiteraard de winst van SGP en Lokaal Belang op. Wat betreft de SGP is onze waarneming dat dit een onderstreping is van de waardering voor de bestuurlijke verantwoordelijkheid en het politieke geluid dat we als SGP al sinds jaar en dag invullen. De winst van beide partijen is een signaal dat we volgens de SGP niet kunnen negeren bij de vorming van een nieuwe coalitie.

De dag na de verkiezingen hebben we een overleg gehad met alle lijsttrekkers. Daarin heb ik namens de SGP voorgesteld de heer Evert Jan Nieuwenhuis (burgemeester van Waddinxveen) te benoemen als informateur. Met zijn benoeming heeft iedereen kunnen instemmen. De informateur heeft inmiddels gesprekken gehad met alle partijen afzonderlijk. Op basis van de adviezen van de partijen is maandagmiddag naar buiten gekomen dat de informateur een tussenstap wenst in de vorm van een gesprek tussen de fracties van SGP en Lokaal Belang. Deze tussenstap loopt momenteel.

Voorzitter, een bijzondere tijd ligt achter ons. Voor ons als gemeente ligt er ook een bijzondere tijd voor ons, onder andere als het gaat om de vorming van een nieuw college van Burgemeester&Wethouders. Als SGP zullen we ons tot het uiterste inspannen om ook in de komende raadsperiode het goede voor de gemeente te zoeken en zorg te dragen voor een stabiel college dat kan rekenen op een vruchtbare samenwerking met u allen. Dat zijn wij aan onze stand verplicht. Daarbij is Gods hulp en zegen onmisbaar. Om die hulp en zegen bidden wij.