4 juli 2018

Barneveld moet werk maken van duurzaamheid

Vanavond werd in de raadsvergadering gesproken over de actualisatie van de duurzaamheidslening. Wout Hazeleger sprak daarover zijn maidenspeech uit. Hij diende ook een motie in waarin hij opriep om '...een notitie op te stellen waarin de mogelijkheden worden verkend om extra maatregelen voor het opwekken van duurzame energie en andere duurzaamheidsmaatregelen te stimuleren'.

Actualisatie verordening duurzaamheidslening. Duurzaamheid begint bij jezelf, bewustwording en persoonlijke motivatie om de juiste dingen te doen om zuinig te zijn op en met deze aarde. Hoe komt dit, dat we als maatschappij zo’n grote aanslag doen op de schepping? Ooit was het beter, in het paradijs was alles volmaakt. In de Bijbel lezen we Genesis 1, vers 31: “En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie het was zeer goed”.

In de Bijbel komen de woorden ‘energie neutraal’, duurzaamheid en ‘nul op de meter’ niet voor. Door de zondeval werd de mens verdreven uit het paradijs en begon de maatschappij op een oneigenlijke manier te leven en te wonen.

Kan het dan nog ooit goed komen? Het antwoord hierop is ja. Hierbij denken we aan de apostel Johannes op het eiland Patmos. Hij zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de eerste aarde was voorbijgegaan. Het uitzien en verlangen dat Johannes mocht hebben, wens ik u allen en mijzelf toe.

Hoewel we dit weten met ons verstand, ontslaat ons dit niet van de plicht om ook in Barneveld na te denken en werk te maken van duurzaamheid. Een goed voorbeeld hiervan is de actualisatie van de duurzaamheidslening voor particulieren, maatschappelijke organisaties en verenigingen van eigenaren.

De SGP vindt dat de verordening op een goede manier is geactualiseerd, zodat de huidige isolatienormen en technische installaties worden toegepast en gestimuleerd. Dit zijn maatregelen die noodzakelijk zijn om ons niet te beperken tot alleen zonnepanelen, maar dat er ook andere maatregelen noodzakelijk zijn om energie te besparen. Dat besparen moeten we nog meer promoten en stimuleren. Willen we investeren in betere isolatie? Passen we ledlampen, bewegingsmelders en tijdschakelaars toe? Wat nog belangrijker is, doen we vaker het licht uit?

In het kader van duurzaamheid komt de SGP later graag terug op aantal punten, die voor vanavond minder van belang zijn. Dit zijn de kosten voor het afkoppelen van gasaansluiting, die nu voor rekening van de huiseigenaren komen, onderzoek doen naar de capaciteit van de infrastructuur Electra & gasnet en de mogelijkheden voor vergisting.

In de verordening worden de doelgroepen ondersteund bij het verduurzamen van hun onroerend goed. Als SGP willen we ons niet alleen beperken tot deze doelgroepen. We willen ook het bedrijfsleven stimuleren om te investeren in duurzame maatregelen omdat voor het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen forse extra inspanningen nodig zijn. Nieuwbouw of verbouw van gebouwen is een uitstekend moment om energiebesparende maatregelen te nemen en in te passen in de bouwplannen.

Voorzitter, om dit te stimuleren dient onze fractie een motie in met de volgende strekking: 'Een notitie op te stellen waarin de mogelijkheden worden verkend om extra maatregelen voor het opwekken van duurzame energie en andere duurzaamheidsmaatregelen te stimuleren'.