24 februari 2018

Barneveld moet bereikbaar zijn!

We zitten met z’n allen in de kantine, die voorzien is van de nieuwste snufjes. Thee? Draai de kraan op de ‘cookerstand’ en er komt kokend water uit. Plaatje ter ondersteuning van je verhaal? Eén druk op een knop en een groot LED-scherm licht op. In het hele pand is geen lichtschakelaar te vinden: alles gaat automatisch en ook gas(leidingen) zul je er niet aantreffen. Op het dak komen nog zonnepanelen… Kortom, een modern, maatschappelijk verantwoord en energiezuinig bedrijf.  Energiezuinig heeft tot doel om BREEAM certificaat outstanding te behalen.

Net heeft Wim van Reenen iets over de geschiedenis van het bedrijf verteld. Fascinerend hoe zijn vader in het begin van de 2e wereldoorlog het bedrijf met één vrachtwagen overnam, terwijl er nu wel 115 vrachtwagen rondtoeren. De huidige Operagioneel directeur Bert Stuivenberg neemt het stokje van Van Reenen over en vertelt verder over onder andere de gigantische uitbreiding van het gebouw (van 13 naar 67 docks  (= laadplaats voor vrachtwagens) en ook de techniek waarmee alle vrachtwagens tegenwoordig mee toegerust zijn.

Er verschijnt een plaatje op de monitor van rond- en snelwegen en provinciale wegen in gemeente  Barneveld. En tijdens het tweede koffierondje begint Aart de Kruijff alvast met zijn uitleg over Rondweg-Oost. Als het voor iedereen duidelijk is, staat iedereen op. Gezamenlijk lopen we naar de hal waar er snel een kiekje van ons wordt gemaakt. Even lachen en door.

De voorraadloods is de eerste plek die we bekijken. Ik ben maar wat blij met mijn SGP-sjaal, want het is nogal frisjes. Toch houdt dat ons en Wim van Reenen niet tegen. Enthousiast vertelt hij hoe dat nu allemaal gaat in de praktijk. 15 meter hoog liggen in dit pad de rijstcrackers opgestapeld. Tussendoor rijden bemande heftrucks die de pallets rijstwafels naar een hoger niveau tillen. We lopen door, het volgende pad langs, de volgende loods in. Razendsnel slurpt het dak de roldeur op. Een container wordt op een vrachtwagen geplaatst, mannetjes met heftrucks manoeuvreren razendsnel tussen stapels goederen door. Overal waar we kijken is (moderne) technologie. Zelfs als we een poosje later in het kantoor zijn wordt iedereen weer verbaasd. Iedereen heeft 3 schermen voor z’n neus en één van de medewerkers laat precies zien waar alle vrachtwagens op dit moment zijn. Op een scherm tegen de achterwand kan iedereen zien waar en hoeveel afgehandelde en niet afgehandelde wijzigingen er zijn.

Tot slot brengen we nog een bezoek aan de werkplaats. Hier staan drie nieuwe modellen, die wel 15% zuiniger rijden dan het huidige model. Er staan ook twee vrachtwagens ter reparatie. Onder de vrachtwagens door zijn diepe gleuven zodat makkelijk aan de onderkant gesleuteld kan worden. Trots vertelt Van Reenen dat ook in deze werkplaats het meest moderne wat je maar kunt krijgen aanwezig is. We lopen terug naar de ingang, er worden handen geschud en de groep waaiert uiteen.