27 mei 2015

Antwoorden op vragen detailhandel

In juni 2014 is de “position paper” over de toekomst van de detailhandel in Barneveld in de Raadsvergadering aan de orde geweest. Recent is in de Barneveldse krant een discussie ontstaan waarin de toekomst van de detailhandel aan de orde is. Onderwerpen als parkeerbeleid, uitstraling van het winkelgebied, gevolgen van internetverkopen, openingstijden van de winkels en aanwezigheid van horeca komen daarbij aan de orde.
De SGP-fractie hecht grote waarde aan het leefbaar houden van het centrum en aan zo goed mogelijke uitgangspunten voor onze ondernemers. Bij de vaststelling van de position paper zijn door middel van een amendement de beslispunten door de Raad aangescherpt. Voor de volledigheid voegen we hier de toelichting op het door de Raad aangenomen amendement in, met daarna de gewijzigde besluitvorming.

Toelichting:
Bij de uitwerking van het position paper in acties zal de gemeenteraad actief betrokken moeten worden. Enerzijds door raadsbesluitvorming en anderzijds door de gelegenheid te krijgen actief te sturen op collegebesluiten dienaangaande. De raad dient derhalve de mogelijkheid te krijgen om genoemde collegebesluiten actief te agenderen voor een commissie en/of raadsvergadering.

Door vaststelling van dit amendement luidt de besluitvorming als volgt:
1. Bij de verdere ontwikkeling van de detailhandelsstructuur in Barneveld-Centrum in de periode 2014 ? 2015 de beleidsmatige focus te leggen bij versterking van het kernwinkelgebied.
2. Het college van burgemeester en wethouders opdracht te geven om in deze periode de beleidsthema's zoals weergegeven op pagina 9 en 10 van het position paper detailhandel Barneveld-Centrum verder uit te werken binnen de volgende procesafspraak:
2.1 Voor zover de uitwerking de bevoegdheid van de raad betreft komt hiervoor een separaat raadsvoorstel;
2.2 Over de overige, meer operationele, uitwerkingsacties zal de raad actief worden geïnformeerd.
3 Januari 2015 en december 2015 als evaluatiemomenten vast te stellen waarop de raad wordt geïnformeerd over de integrale voortgang van het uitvoeringsprogramma.

Op 21 mei ontving de fractie van de SGP de antwoorden van het college.

Vragen:

1. Welke actiepunten uit het position paper zijn sinds mei 2014 ter hand genomen?
    En wat is daarvan de status? Wanneer kunnen we voorstellen tegemoet zien?

Op 10 juni 2014 heeft de gemeenteraad het position paper detailhandel Barneveld Centrum vastgesteld. Het position paper bevat uitvoeringsmaatregelen ter versterking van de detailhandel in Barneveld Centrum voor de periode 2014 - 2015. Inmiddels zijn diverse acties uit het uitvoeringsprogramma in overleg met de Barne-veldse Middenstandsvereniging, de Vereniging Centrum Ontwikkeling Barneveld en vastgoedeigenaren gestart. Niet alle acties behoeven een raadsbesluit daarom is tijdens de vaststelling van het position paper aangegeven dat de raad op twee momenten integraal wordt geïnformeerd over de voortgang van het actieprogramma. Binnenkort zal de eerste voortgangsrapportage aan u ter kennisname worden aangeboden.
  2. Onderschrijft u de urgentie om in samenspraak met de ondernemers tot daden te komen?
    Ja, vanuit het position paper wordt vanuit de verantwoordelijkheid van de verschillende bij het centrum betrokken actoren ingestoken op de programmatische uitvoering van een gemeenschappelijk gedragen actieprogramma.
  3. Voor zover wij weten is er nog geen evaluatiemoment geweest, terwijl dit in januari 2015 plaats had moeten vinden. Waarom is dit nog niet gebeurd?
    Op 27 januari 2015 is er gestart met de uitwerking van het position paper op de onderwerpen “centrumafbakening”, “verplaatsingspotentie winkels van buiten het centrum”, “onderzoek naar de mogelijkheden die wijkeconomie biedt voor het versterken van het centrum”. Bij deze uitwerking zijn de BMV/COB, de makelaardij en vastgoedeigenaren betrokken. Doel is om het centrumgebied beleidsmatig te begrenzen en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om winkels van buiten het centrum in te plaatsen naar binnen het centrum. In januari was de verwachting dat dit onderzoek in mei afgerond zou kunnen worden. Om de uitkomsten van dit onderzoek te kunnen betrekken bij de voortgangsrapportage is gewacht met het opstellen er van. Inmiddels is duidelijk dat een aantal aspecten uit dit onderzoek complexer zijn dan in eerste instantie verondersteld en derhalve meer tijd vergen
  4. Welke gevolgen heeft een wijziging in het parkeerbeleid, bijvoorbeeld door een deel van de dag gratis parkeren in te voeren? Bent u bereid een pilot van 3 maanden te starten waarbij b.v. de eerste 2 uur vrij parkeren is, of (een deel van) de middag?
    In het als bijlage bijgevoegde overzicht treft u de inkomsten en uitgaven aan van het betaald parkeren in Barneveld centrum in 2014. Op 19 mei aanstaande organiseren wij in samenwerking met Barneveldse Middenstandsvereniging en de Vereniging Centrum Ontwikkeling Barneveld het centrumdebat in Barneveld. Tijdens dit debat gaat het in het bijzonder om de beleving van, de voorzieningen in en de mobiliteit (bereikbaarheid en parkeren) met betrekking tot het centrum. De uitkomsten van dit debat gebruiken wij als één van de bouwstenen voor onze insteek met betrekking tot de toekomst van het centrum.
  5. Wij realiseren ons dat het invoeren van dergelijke maatregel financiële consequenties heeft. Wilt u die voor ons in beeld brengen?
    Wij willen niet vooruit lopen op de uitkomsten van het centrumdebat. In grote lijnen zijn de financiële consequenties benoemd in de bijlage die is genoemd bij de beantwoording van vraag vier in deze brief.