3 maart 2018

'We leven niet meer in de tijd van Ot en Sien | Verkiezingsbijeenkomst

Vier jaar geleden vormde Barneveld het startpunt, nu is deze kern het eindpunt van de verkiezingsbijeenkomstenronde. Opnieuw heten de ondernemers van Beekzicht SGP’ers en belangstellenden welkom in hun moderne kalverhouderij. Een betere locatie is niet denkbaar gezien het thema voor vanavond: landbouw. Tweede Kamerlid Roelof Bisschop, die opgroeide op een boerderij, is aanwezig als gastspreker.

Bestuurslid dhr. J. van den Bosch opent de avond en leest de geschiedenis van Kaïn en Abel voor uit Genesis 4. Daarmee sluit hij aan op het thema van de avond: “Landbouw is het oudste beroep, Kaïn en Abel beoefenden beiden een tak van de landbouw.”

“Boeren in 2018 is heel anders dan 50 jaar geleden,” begint kandidaatsraadslid Elbert Wijnne (plaats 9 op de lijst). “We zijn steeds efficiënter in onze veehouderij en landbouw. Daarbij moeten boeren oog houden voor duurzaamheid en dierenwelzijn.” Wijnne vindt dat het creëren van maatschappelijk draagvlak onderdeel is van een moderne agrarische onderneming. “De buurt betrekken kan soms simpel betekenen dat je de buren laat zien wat je doet.” Dat bedrijven anno 2018 groter zijn dan vroeger hoeft geen bezwaar te zijn, betoogt Wijnne. “We leven nu eenmaal niet meer in de tijd van Ot en Sien. Grotere bedrijven kunnen soms juist beter aan duurzaamheidseisen voldoen.”

Wethouder Aart de Kruijf bespreekt actuele thema´s en nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot de landbouw. Zoals het tegengaan van fijnstof, de nieuwe Omgevingswet en – hoe kan het anders – de impact van de fipronil-affaire. Zittend boven de kalveren hebben bezoekers meer ervaring met het boerenleven dan Commissie Sorgdrager in Den Haag (deze commissie onderzoek de fipronil-affaire). Wethouder Aart de Kruijf: “Sommige commissieleden hebben nog nooit een stal vanbinnen gezien.”

Lijsttrekker Koos van der Tang geeft een toelichting op het verkiezingsprogramma. Hij vertelt de aanwezigen over de discussie met betrekking tot het Schaffelaartheater. “Ik heb geprobeerd in het midden te leggen van de raad wat ons zo pijn doet in de programma´s van het theater. Het werd stil in de zaal. Je kunt dat nog kwijt in Barneveld.”

“De gemeente is géén lagere overheid, maar een ándere overheid,” benadrukt Bisschop, “je moet oppassen dat de centrale overheid niet op de stoel van de plaatselijke overheid gaat zitten.” Hij vertelt dat de SGP heeft gestreden om de decentralisaties niet verkokerd naar de gemeente over te dragen. “Die schotten moeten ertussenuit, zodat de gemeente zelf kan bepalen waar het geld naar toe gaat. In plattelandsgemeenten gaat er misschien minder geld naar de WMO door opvang van kerk, gezin en buurt; dan kan het geld elders worden besteed.”

Bisschop noemt het feit dat Nederland tweede exporteur van agrarische producten ter wereld is; op nummer één staan de VS. “Dat moet u eens tot u door laten dringen: de oppervlakte van de VS en van ons land.” In ons land heeft er voortdurend schaalvergroting plaatsgevonden. Toch betekent dat niet dat er “een isgelijkteken geplaatst kan worden” tussen een groot bedrijf en dierenwelzijn, vindt Bisschop. “Om meer ruimte te creëren is er een grotere schuur nodig.”

Statenlid Bennie Wijnne die ook aanwezig is vanavond, haakt daarop aan tijdens de forumdiscussie. “Tegenstanders zeggen: je moet helemaal geen tweede exporteur van agrarische producten willen zijn, want dat kost veel dierenleed.” Bisschop helpt zijn SGP-collega aan een tegenargument. “Dierenwelzijn is het beste gewaarborgd in Nederland. Tegenstanders willen die dieren dus buiten Nederland houden waar ze soms slecht worden behandeld. Denk bijvoorbeeld maar aan de manier van slachten.”

Voor de afsluiting heeft gastheer van Beek een verzoek ingediend: staande het Wilhelmus zingen. De vorige keer had hij dit erg mooi gevonden. Zijn verzoek wordt met volle borst ingewilligd. Het zachte geluid van de kalveren op de achtergrond is er even door overstemd.

Tekst: Gerdine Schouten

Fotografie: Teunis den Boon