5 februari 2020

Strategische Visie Amersfoort

Vanavond werd gesproken over de Regio Amersfoort. Vanuit de verschillende gemeenten uit de regio Amersfoort is een Strategische Agenda gemaakt. Kort gezegd: hoe willen en op welke gebieden willen we samenwerken in die regio? Daarover werd vanavond gesproken. Gert Ploeg had de onderstaande bijdrage.

Voor ons liggen de 3 voorstellen in het kader van de Strategische Agenda Regio Amersfoort, die (zoals bekend) uit een samenwerking van 9 gemeenten bestaat. Nadat deze gemeenten ongeveer een jaar geleden gekozen hebben voor het uitwerken van 3 thema’s – te weten Woningmarkt, Arbeidsmarkt en Energietransitie - zijn de dialooggroepen aan de slag gegaan. Dialooggroepen bestaande uit inwoners, vertegenwoordigers van bedrijven en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties.

Als SGP vinden we dat deze aanpak voor- en nadelen heeft. Het belangrijkste voordeel is dat op deze wijze diverse stakeholders betrokken zijn geraakt en dat heel veel verschillende ideeën naar voren zijn gekomen op de 3 genoemde maatschappelijk essentiële onderwerpen. Het belangrijkste nadeel is dat er van alles tussen zit: bruikbaar en minder bruikbaar. Toch vindt de SGP de aanpak waardevol. Aan het einde van mijn bijdrage kom ik daar nog verder op terug.

Dank aan de heren Top en Van den Top voor jullie inzet in deze regio besprekingen. Dan naar de 3 onderwerpen:

Wonen: Ten aanzien van de Woningmarkt kunnen we ons vinden in de gevolgde werkwijze van het college: in te stemmen met het voornemen om de drie perspectiefkaarten op te nemen in de Strategische Agenda terwijl tevens enkele kanttekeningen worden gemaakt. Zo herkennen we ons zeker niet in de insteek om te gaan voor een ‘regiostad’. Een benaming die wat ons betreft een passender naam verdient.

Arbeid: Ten aanzien van de Arbeidsmarkt begrijpen we het collegevoorstel: enerzijds om niet in te stemmen met het plaatsen van voorstel 1 en 4 op de Strategische Agenda. Anderzijds om in te stemmen met beslispunt 2, waarbij de voorstellen 2, 3 en 5 van de Dialooggroep in het traject Perspectief op Werk zijn geplaatst. Daarmee is deelname aan de Strategische Agenda nauwelijks aan de orde. En toch is dit een belangrijk onderwerp. Het gaat er niet alleen om te bezien of zoveel mogelijk mensen werk hebben, maar daarnaast zeker ook om te bezien of bedrijven voldoende gekwalificeerd personeel kunnen aantrekken. In dit verband is samenwerking in de Regio Amersfoort best van eminent belang. Kan het college ingaan op de vraag hoe men deze samenwerking toch gestalte wil geven?

Energie: Ten aanzien van de energietransitie begrijpen we de insteek van het college om terughoudend te zijn vanwege de betrokkenheid en inspanningen die we al hebben met betrekking tot de RES FoodValley. We hadden graag een actievere opstelling van het college gezien, echter de wethouder heeft in de commissievergadering duidelijk aangegeven hoe de situatie ligt. Is hiermee alles dichtgetimmerd of, geacht college, blijft er nog ruimte voor aantrekkelijke initiatieven? Uiteraard hebben we de regio Amersfoort nodig, alleen al vanwege het onderwerp mobiliteit. De A1, A28 en A30, de Valleilijn en mogelijk de regiosprinter, maar ook fietsverbindingen enz. Onderwerpen die belangrijk zijn voor Amersfoort en Barneveld, daarom in gesprek blijven en samenwerken daar waar nodig.

Samengevat, wij stemmen in met het drietal voorliggende raadsbesluiten. Tenslotte, waarom is deze aanpak waardevol te vinden. De behandeling van dit agendapunt levert een complex gebeuren op. Als we vervolgens zien hoe andere gemeenten met de voorstellen om gaan, dan wordt het nog een hele klus om hier bruikbare zaken uit te halen. Als SGP willen we daarom het college nadrukkelijk vragen in gesprek te gaan en te blijven, met de colleges van de 8 andere gemeenten én met het Regiobureau om te bezien hoe het geheel een vervolg te geven. Het zou jammer zijn dat alle inspanningen onvoldoende tot zijn recht komen. Het is uiterst belangrijk om alert te zijn op de ontwikkelingen in het oostelijke deel van onze buurprovincie Utrecht, Regio Amersfoort. We gaan ervan uit dat ons college de buren goed in de gaten blijven houden. Uiteraard met een positieve insteek. Kunt u dit toezeggen? Beter een goede buur, dan een verre vriend!