20 maart 2018

Slotdebat in het Schaffelaartheater

Bij de ingang van het Schaffelaartheater delen jongeren oranje soezen voor de SGP uit. Wie jarig is trakteert en dit jaar bestaat de (landelijke) SGP 100 jaar. Vanavond gaan de acht lijsttrekkers van gemeente Barneveld voor het laatst met elkaar in debat voor de gemeenteraadsverkiezingen. Of de bezoekers hun stem nog wijzigen? Waarschijnlijk niet, maar toch is dit slotdebat een Barneveldse traditie. Het theater zit bomvol.

De debatleiders van deze avond zijn Bertil Rebel, communicatieadviseur bij gemeente Barneveld, en Hans-Lukas Zuurman, journalist bij het Nederlands Dagblad (voorheen werkzaam bij de Barneveldse Krant). De mannen geven de lijsttrekkers een zilveren en een gouden kaart. Met beide kaarten mogen ze één keer ‘inbreken’ in een debat tussen twee andere lijsttrekkers.

Ondanks deze kaarten verlopen de debatten tamelijk tam. Lijsttrekkers geven elkaar complimenten en vertellen dat ze het met elkaar eens zijn. Bij een paar stellingen wordt het wat levendiger, zoals bij de stelling over woningbouw: “De gemeente Barneveld is met 65.000 inwoners groot genoeg.” Een aantal lijsttrekkers ‘breekt in’. De verschillende speerpunten komen bij dit onderwerp duidelijk naar voren. Meer woningen in de vrije huursector, benadrukt Arjen Korevaar van Pro ’98. Ja, maar het duurdere segment moet ook worden bediend, vindt Gerard van den Hengel (VVD). En Lukas Scheijgrond (CU) vindt het belangrijk dat er genoeg sociale woningbouw blijft bestaan.

Levendig is het debat ook als Gerard van den Hengel (VVD) tegenover Mijntje Pluimers (Lokaal Belang) wordt gezet met de stelling: “Lokale partijen krijgen bij de provincie of de Rijksoverheid minder snel voet aan de grond.” Van den Hengel geeft aan dat de VVD een lokale partij is met “vrienden in Den Haag en Arnhem.” Pluimers stelt daar tegenover dat lokale partijen de toekomst hebben. “Er zijn 400 wethouders in ons land van lokale partijen die net zo goed serieus worden genomen.” Dit moment kiest Koos van der Tang om een kaart in te leveren. Hij benadrukt dat provinciale en landelijke contacten voordelen opleveren als er een lobby moet worden gevoerd voor regionale thema’s.

Aan het einde van de debatavond krijgen alle acht lijsttrekkers “één minuut Zendtijd voor Politieke Partijen,” grapt Zuurman. Van der Tang is als laatste aan de beurt. Hij vangt de aandacht door zijn hoed op te zetten en loopt vervolgens rustig naar voren:

“De SGP is vóór de kern. De kern is Gods Woord, de Bijbel met daarin de Tien Geboden die maatgevend zijn, ook voor het maatschappelijke leven. Wij houden van het dorpse karakter, waarin we open staan voor elkaar en elkaar helpen volgens het adagium zelf-samen-gemeente. Wij zijn vóór het gezin, dat is de kern van onze samenleving. Wij zijn vóór voldoende woningen voor onze jonge mensen, voor de gezinnen en onze senioren in de éigen kern voor de gewenste prijs. Wij zijn vóór voldoende bedrijfsruimten in onze kernen zonder bedrijven en we zijn vóór de boeren die ons voedsel leveren en onze landschapsinrichters zijn. Wij zijn vóór veiligheid in alle kernen, want elke Barnevelder moet zich veilig voelen. En… úw zondagsrust is onze zorg!”

Tekst: Gerdine Schouten

Foto: Gemeente Barneveld