31 mei 2023

RAADSVERGADERING | Visie op inclusie

Inclusie... is het een modewoord of is er echt wat nodig? De gemeente Barneveld heeft beleid ontwikkeld om inclusiviteit in Barneveld te bevorderen. Raadslid Leendert de Knegt reageerde met de onderstaande bijdrage op dit beleidsdocument.

Er kan vandaag de dag geen krant worden opengeslagen of nieuwsmedium worden geraadpleegd of het gaat over inclusie. De maatschappij moet meer inclusief worden, mensen voelen zich aan de zijlijn van de samenleving staan wat door inclusief beleid zou moeten worden opgelost, en allerlei groepen roepen om het hardst dat ze buitengesloten worden.

Inclusie is niet per definitie negatief; als mensen zich fysiek en sociaal buitengesloten voelen kan dat grote psychische en sociale problemen met zich mee brengen. Daar moet niet gering over worden gedacht. Het Bijbelse principe van omzien naar elkaar is vandaag de dag zeer in het gedrang. De gevolgen zijn ook in de Barneveldse samenleving merkbaar. Dat er beleid wordt gemaakt om dit tij te keren is positief.

Sociale buitensluiting moet worden voorkomen. De SGP-fractie heeft echter wel kritische kanttekeningen bij het inclusiebeleid zoals dat tegenwoordig op allerlei plekken wordt vastgesteld. Het inclusiebeleid is bijna verworden tot een legitimatie van allerlei samenlevingsvormen die gerespecteerd, ja zelfs door eenieder geaccepteerd moeten worden.

En dat is een brug te ver: inclusie kan nooit een legitimatie zijn voor het gaan naar een samenleving die zich onttrekt aan Gods geboden. Het kan en mag er niet toe leiden dat mensen niet-Bijbelse samenlevingsvormen moeten accepteren.

"Inclusie kan nooit een legitimatie zijn voor het gaan naar een samenleving die zich onttrekt aan Gods geboden."

Zie daar voorzitter het hoofdargument waarom de SGP kritisch is op dit beleid, en dit ook kritisch zal blijven volgen.

De SGP-fractie kan niet direct enthousiast worden over de definitie van inclusie. Diversiteit moet zich altijd bewegen binnen Gods goede geboden. Daarbij wordt van iedere burger, ook van mij gevraagd zich te onderwerpen aan Gods Woord. De Heilige Geest, Die is uitgestort op het Pinksterfeest, kan de harten bewerken om terug te keren naar Gods geboden waardoor inclusie en diversiteit binnen Zijn kaders plaatsvinden.

Er ligt een visie voor. Daarbij gaat het wat de SGP betreft met name om de aanpak van uitsluiting die zowel kan ontstaan op fysiek als op sociaal vlak. Ook op fysiek vlak moet er nog veel gebeuren, niet alleen bij de gemeente, maar ook bij bv ondernemers en winkeliers. Te denken valt daarbij aan toegankelijkheid van gebouwen en aangepaste werkplekken.

Doelgroepenbeleid inzake inclusie is geen goede zaak. Het benadrukken van bepaalde groepen kan weerstand opwekken, en is uiteindelijk ook niet goed voor de doelgroep zelf. Terecht geeft het college dit aan.

Inclusiviteit levert tevens weerstand op. Terecht wordt daarbij stil gestaan in het beleidsplan. De SGP wil van het college de toezegging dat hier aandacht voor is en dat activiteiten zodanig worden ingericht dat weerstand wordt geminimaliseerd. Dat zou tot polarisatie kunnen leiden als tegengesteld effect van het beleid.

Er komt een regiegroep die een rol gaat spelen bij de invulling van de jaarlijkse lokale inclusie agenda. De SGP-fractie ziet graag dat deze groep een representatieve groep uit de gemeente is. Ze denkt daarbij aan de maatschappelijke organisaties die in Barneveld werkzaam zijn, zoals Welzijn Barneveld en Elan, en de kerken. Zij weten wat er speelt in de gemeente, oa als het gaat om sociale uitsluiting, en hoe daar actie op kan worden

ondernomen. Bedenk de lokale agenda niet zelf maar maak gebruik van de specifieke lokale kennis.

De visie is nog erg algemeen gesteld. De SGP ziet graag concrete stappen bij het tegengaan van uitsluiting. De Gehandicaptenraad kan bv bij fysieke uitsluiting een goede rol vervullen.

In het jaarlijkse plan moet een en ander meer concreet worden. De SGP ziet deze met belangstelling tegemoet, en zal deze indien nodig agenderen in de commissies. Ook de toegezegde tussenstap om met elkaar te bepalen welke groepen sociale uitsluiting ervaren is een goede stap. Dat daarbij ook bijvoorbeeld aandacht is voor armoede als oorzaak voor sociale uitsluiting is een goede zaak.

De SGP kan instemmen met voorliggende visie en kijkt met belangstelling uit naar de concrete uitwerking.

Inclusie: iedereen moet gezien worden. Het betekent vooral ook omzien naar elkaar. Een voluit Bijbels begrip. Laten we daar met name op insteken: omzien naar elkaar, en daarbij elkaar ook wijzen op het goede van Gods geboden. Oftewel zoals de samenvatting van Gods geboden luidt: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.