23 maart 2023

RAADSVERGADERING | Niet gesprongen explosieven

RAADSVERGADERING | Niet gesprongen explos

Er is een tegemoetkoming mogelijk voor de kosten die gemaakt worden als er niet gespongen explosieven worden gevonden. Naar de mening van de SGP was er teveel willekeur: de ene aanvrager krijgt zijn vergoeding, de ander niet. Daarom kwam de SGP met een motie tijdens de raadsvergadering van 22 maart 2023. Lees hieronder de bijdrage van raadslid Arend Flier. Zijn motie werd aan het einde van de raadsvergadering aangenomen.

In de commissie vergadering kwam al naar voren dat er geen éénduidig beleid en geen duidelijkheid voor ondernemers is over de subsidieregeling tegemoetkoming kosten opsporing ontplofbare oorlogsresten.

Daarom komen we met een motie. Een motie bedoeld om duidelijkheid te creëren en willekeur te voorkomen.

In de subsidieaanvraag voor tegemoetkoming kosten opsporing ontplofbare oorlogsresten staan naast de gemeente zelf, twee bedrijven genoemd waarvoor de gemeente subsidie aanvraagt vanwege de gemaakte kosten.

Er zijn in onze gemeente meer bedrijven die deze kosten gemaakt hebben en niet op de hoogte zijn of waren van deze regeling. En als je als gemeente een regeling niet bekend maakt of onder de aandacht brengt dan kunnen ondernemers ook niet reageren of inschrijven.

Onze motie beoogd dan ook het maken van beleid en het communiceren van dit beleid. En beleid is belangrijk. Het is nu onduidelijk op welke gronden er een subsidieaanvraag wordt ingediend voor twee bedrijven en aan welke voorwaarden er moet zijn voldaan om hiervoor in aanmerking te komen.

In het verlengde hiervan vragen we een toezegging aan het college om de Omgevingsdienst mee te nemen in het nieuw te vormen beleid en zich actief op te stellen bij het begeleiden van de betreffende bedrijven die een aanvraag willen indienen ter compensatie.

Voorzitter,

We hopen dat er snel duidelijkheid komt voor de andere bedrijven die ook kosten hebben gemaakt en dat zij mee kunnen doen met de volgende aanvraag in 2024.