17 april 2024

RAADSVERGADERING | Huisvesting arbeidsmigranten Postweg

Mogen er 75 arbeidsmigranten gehuisvest worden aan de Postweg? Dit is de vraag tijdens de beoordeling van pilot huisvesting arbeidsmigranten aan de Postweg. Jan Top had de onderstaande bijdrage.

Politiek betekent keuzes maken. Soms is dat eenvoudig, soms is dat uitermate lastig. Dat laatste is het geval bij dit raadsvoorstel ‘Pilot huisvesting arbeidsmigranten’ aan de Postweg in Barneveld.

Want ga maar na: het plan kent de nodige voors en tegens. Het heeft ons als fractie de afgelopen periode dan ook de nodige hoofdbrekens gekost. We hebben diverse gesprekken gehad met bewoners en ondernemers uit de buurt alsmede met de initiatiefnemer. Om op die manier hoor en wederhoor toe te passen. En we hebben er in onze fractievergadering indringend over gesproken. Ik neem namens de SGP-fractie mee in onze overwegingen.

Het positieve is dat het plan invulling geeft aan huisvesting van arbeidsmigranten, een groep mensen die een deel van onze economie draaiende houdt en die nu veelal overal en nergens woont. Deels wonen ze op vakantieparken. Deels wonen ze in eengezinswoningen, met z’n vijven of zessen bij elkaar. In wijken die daar lang niet altijd op berekend zijn. Ze voorkomen daarmee dat er jongeren en ouderen in die woningen kunnen wonen. Elke maand worden zo huizen onttrokken aan onze toch al schaarse woningvoorraad. In dit plan komen de arbeidsmigranten op een groot terrein, met diverse recreatiemogelijkheden en met een beheerder die erbij gaat wonen.

Het plan kent ook schaduwkanten. Wat houdt het in voor de buurtbewoners, gaan die overlast ervaren? Wat betekent het voor de situatie van boeren en bedrijven in de omgeving? Willen we dit wel in het buitengebied?

Hoofdbrekens dus.

Alles overwegende kiezen we als SGP-fractie voor een voorzichtig ‘ja’. Alleen wel met nog de nodige vragen aan het college, die we graag positief beantwoord zien worden.

Ik noem 7 zaken:

1. Dit raadsvoorstel is een eerste stap en er komt nog een vervolgonderzoek. Kan het college aangeven wat er in het vervolgonderzoek precies bekeken wordt?
  2. Kan het college toezeggen dat er een duidelijke en complete overeenkomst komt met de initiatiefnemer, met daarin opgenomen onder andere de inrichting van het terrein, dat het om één bouwlaag gaat en de noodzaak voor een wal met begroeiing om het terrein?
  3. Kan het college aangeven wat het plan betekent voor de huidige rechten van boeren en bedrijven uit de directe omgeving?
  4. Kan het college aangeven wat het plan betekent voor de uitbreidingsmogelijkheden van boeren en bedrijven uit de directe omgeving?
  5. Hoe gaat het college toezicht houden op de locatie, bijvoorbeeld ten aanzien van het naleven van wet- en regelgeving, de beleidsregel dat het moet gaan om mensen die in onze gemeente werken en het maximum aantal te huisvesten arbeidsmigranten?
  6. Als dit plan niet door zou gaan, zijn er dan alternatieven?
  7. We hebben nu in korte tijd drie plannen voor huisvesting arbeidsmigranten, echter dat lost het vraagstuk voor slechts een deel op. Hoe gaat het college zorgdragen voor een integrale visie op deze huisvesting?

Voorzitter, ik ga afsluiten. Namens de SGP-fractie benadruk ik nogmaals dat dit een ingewikkeld gebeuren is. Echter, nee zeggen is voor ons te makkelijk. Dat zou de weg van de minste weerstand zijn. Daar zouden we wellicht in dit geval de buurt blij mee maken, maar bijvoorbeeld de arbeidsmigranten en de woningzoekers niet. Wij denken dat onze samenleving gebaat is bij het maken van stevige keuzes.