8 november 2023

RAADSVERGADERING | Begroting 2024

Lees hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Jan Top als reactie op de door het college van B&W gepresenteerde motie tijdens het debat hierover.

Er is heel wat aan de hand, in ons land en in heel de wereld. Dat wil ik namens de SGP-fractie als eerste aan de orde stellen.

De oorlog tussen Rusland en Oekraïne woedt inmiddels ruim 1.5 jaar. En het einde is zeker nog niet in zicht. We hebben te maken met aardbevingen, hongersnood, onlustenoorlogsdreigingenVeel mensen zijn op de vlucht. Wat heeft dit ons te zeggen? In de Bijbel lezen we dat al deze zaken voortekenen zijn van de wederkomst van de Heere Jezus. Ze willen ons oproepen terug te keren tot God. Er is redding mogelijk voor mensen die uit genade tot Jezus Christus worden gebracht.

Voorzitter, inmiddels is het een maand geleden dat Hamas een terroristische aanval pleegde op Israël. Sindsdien is het ook daar oorlog en zijn er al duizenden slachtoffers gevallen. We denken aan de mensen aan beide kanten.
Zonder alles goed te noemen wat Israël doet, staan we als SGP voluit achter Israël. Op de huidige plek in het Midden Oosten heeft men al heel wat oorlogen en aanvallen moeten doorstaan. Ook in het huidige conflict staat wachter Israël: dat land heeft het recht zich te verdedigen om te voorkomen dat het verder wordt aangevallen.

Waarom ik dit uitgebreid noem, is omdat we uitwassen van dit conflict ook zien in ons land en in onze gemeente. Dit leidt tot antisemitismetot JodenhaatOp diverse plaatsen zijn Joodse evenementen afgelast, Joodse kinderen kunnen niet vrij meer naar school en Joodse inwoners halen de mezoeza (een tekstkokertje) van de deur af. In onze gemeente hebben we te doen met onder andere de eigenaar van snackbar McLevi’s die uit angst voor een aanslag zijn deuren voorlopig gesloten houdt. Wij leven vanaf deze plaats mee met de familie Levi. Laten we met elkaar er alles aan doen om in onze gemeente de vrede te bewaren en deze vorm van discriminatie blijven benoemen.

Wat ons als SGP-fractie voortdurend bezighoudt, is de situatie van de boeren, zij zorgen immers voor ons voedsel en zij doen het beheer van ons buitengebied. De onzekerheid in de agrarische sector duurt voort. We hebben plaatselijk helaas weinig handvatten om tot een oplossing te komen. De afgelopen periode is er veel gesproken over kernrandzones, burgerwoningen in het buitengebied en overgangszones rond natuurgebieden. In het kader van de Omgevingsvisie 2040 is het belangrijk om de belangen van ons mooie buitengebied te wegen én perspectief te bieden aan de agrarische sector. Voedselzekerheid en een goed verdienmodel zijn hierbij van groot belang. Voor de SGP staat voorop dat er goed afgestemd moet worden met alle betrokkenen. Laten we bij dit alles niet vergeten dat het goed is dat het college gestart is met het programma Waardevol Landelijk Gebied.

We denken ook aan de boeren vanwege de ziekte blauwtong. Vele schapen en andere dieren zijn inmiddels dood. En de sector voelt de gevolgen. We hopen en bidden dat deze ziekte snel onder controle zal zijn. Positief is overigens dat sinds vorige week kippen na twee jaar ophokplicht weer naar buiten mochten.

Voorzitter, na deze inleidende woorden van zorg én hoop naar het onderwerp van vanavond: de Programmabegroting.

Daarbij wil ik als eerste noemen dat financiële degelijkheid voor de SGP-fractie heel belangrijk isHier verstaan we onder dat we als gemeente goed inzicht hebben in de financiën en dat we verstandig omgaan met gemeenschapsgeld. We zijn daarom content dat het college dit stap voor stap verbeterin de praktijk brengt.
Allereerst met de komst van het Meerjaren Investerings Plan. Dat heeft de nodige discussie opgeleverd en ook wel onduidelijkheid bij de burger. Echter het is nodig geweest om dit MIP uit te brengen, het geeft overzicht. En het is de basis voor het uitvoeringsplan 2024.

Daarbij wil ik als eerste noemen dat financiële degelijkheid voor de SGP heel belangrijk is!

Alle opgeschreven ambities in het MIP kunnen we niet in de gegeven periode uitvoeren, we zullen keuzes moeten maken.

Een ander positief punt is het fenomeen ‘realistisch begroten’. Feitelijk is dit realistisch plannen en vervolgens realistisch begroten. Dit gaat naar de mening van de SGP-fractie helpen in duidelijkheid naar de inwoners toe en in focus voor het gemeentehuis. Eerst afmaken waar we aan begonnen zijn is hierbij het credo. We verwachten hier veel van.
Vervolgens zien we bij deze begroting dat de komende twee jaar een positief resultaat laten zien. De twee jaren daarna (de zogenaamde ravijnjaren) zijn niet sluitend, hoewel met de septembercirculaire het negatieve resultaat al een stuk kleiner is. We hebben begrepen dat het college in het voorjaar van 2024 duidelijkheid wil bieden voor deze twee jaren, we willen het belang daarvan richting het college benadrukken.
Tenslotte goed om op te merken dat er een sluitende begroting ligt met voor nu belastingverhoging die alleen een inflatiecorrectie bevat. Positief!
Al deze zaken zijn tot stand gekomen met veel inspanning en coördinatie binnen het gemeentehuis. Vanuit de SGP-fractie hiervoor onze grote waardering.

Aansluitend is het belangrijk oog te hebben voor dgemeentelijke organisatie. Deze staat onder druk, door verloop en door openstaande vacatures. Ook met het oog op toekomstige taken is kwalitatief goed personeel nodig. Wat de SGP-fractie betreft is het van belang dat zowel het college als de directie zorgen voor een goed werkklimaat.

Negatieve punten krijgen nogal eens veel aandacht, er zijn echter ook de nodige positievepunten. We zien bijvoorbeeld dat er veel inspanning wordt geleverd en dat ambtenaren trots zijn op hun werk. Ook het feit dat vorig jaar 100 van de 114 vacatures zijn ingevuld is het vermelden waard.
We vragen het college de veranderingen in en geluiden uit de organisatie goed te monitoren zodat alle gevraagde activiteiten op een goede wijze kunnen worden uitgevoerd: in het belang van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Bij dit alles wordt terecht geconstateerd dat het vertrouwen in de overheid groter moet worden. Er kunnen veel plannen worden gemaakt vanuit de gemeente maar als de burger de overheid niet vertrouwt dan loopt het beleid vast. De SGP wil in 2024 concrete acties van het college om het vertrouwen te vergroten. Daarbij vragen we nadrukkelijk aandacht voor de communicatie en afstemming met inwoners en andere betrokkenen.
Dit is overigens iets waar we als raad ook voortdurend oog voor moeten hebben.

Voorzitter, ik loop vervolgens enkele inhoudelijke punten langs.

• De SGP ziet uit naar de totstandkoming van het programma Bestaanszekerheid. De armoedeproblematiek moet integraal en structureel worden opgepakt. Er moet voorkomen worden dat de regelingen te ingewikkeld zijn en dat mensen die het nodig hebben er geen beroep op doen. Ook hier is communicatie van belang. Tevens moeten we niet denken dat Barneveld alle problemen op dit gebied oplost. Deze problematiek gaat de schaal van Barneveld te boven en er zal moeten worden aangehaakt bij oplossingen die hopelijk door een nieuw kabinet worden geïnitieerd.
  • Voor wat betreft de jeugdzorg wordt geconstateerd dat het aantal jeugdigen dat gebruikmaakt van zorg afneemt maar dat tegelijkertijd de geboden zorg intensiever en complexer is. Kwalitatief goede en identiteitsgebonden zorg moet wat de SGP voorop staan. Tevens ziet de SGP in het komende jaar voorstellen tegemoet om de kosten in de jeugdzorg blijvend te beteugelen. Daarbij moeten initiatieven die in het verleden zijn opgestart op het gebied van preventie alsmede pilots als de proeftuin jeugdbescherming worden voortgezet.
  • Het bieden van veiligheid is een belangrijke taak van de overheid. Goed dat daarom in de begroting extra middelen zijn opgenomen om onveiligheid zoveel mogelijk tegen te gaan. Criminaliteit, drugshandel en mensenhandel gaan onze gemeente meer en meer niet voorbij.
  • We zien uit naar de totstandkoming van de Omgevingsvisie in 2024. Juist vorige week is daar een eerste overleg met de gemeenteraad over geweest. De door het college gedeelde visie van woningbouw in alle dorpen én net iets minder groei spreekt ons als SGP aan. Het is daarbij belangrijk dat we ons dorpskarakter blijvend in het oog houden. Zeker bij dit onderwerp is het essentieel dat de burger, de maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven mee kunnen denken, waarbij het managen van de verwachtingen een grote rol speelt. Het moet duidelijk zijn wat het doel van de participatie is en wat er vervolgens mee gebeurt.
  • Voldoende ruimte voor bedrijvigheid is voor de SGP ook een voortdurend aandachtspunt. Het lijkt met Harselaar Zuid de goede kant op te gaan, een goede zaak. We vragen het college ook nadrukkelijk aandacht te hebben voor uitbreiding van het bedrijventerrein in Kootwijkerbroek, daar is veel belangstelling voor. Graag een reactie hierop. Bij dit punt komen we er ook niet om heen om aandacht te vragen voor de netcongestie, een blijvende zorg.
  • Uitbreiding van het aantal woningen en de bedrijventerreinen gaat niet zonder uitbreiding van de infrastructuurHet blijft van belang dit bij zowel de provincie als de Rijksoverheid aan te kaarten. Goed dat het college kiest voor de aanleg van rondweg oost. Als SGP hebben we hier al jaren om gevraagd, goed om dit verzilverd te zien. We maken ons zorgen om het knooppunt A1-A30 en vervolgens om het viaduct over de A30 bij het hulpverleningscentrum en de verdere wegen. Daarom dienen we een motie in om het college te vragen aanvullende maatregelen te nemen. Tevens vragen we het college om zich sterk te maken in Den Haag: door het uitstel van de aanpak knooppunt A1-A30 zijn er wellicht gelden te verkrijgen om het wegennet in onze gemeente te verbeteren. Graag ook hier een reactie op.

Voorzitter, we zitten in de Week van het Leven. De SGP ziet in de begroting aandacht voor zowel de jeugd als de ouderen. Tevens is bekend dat er via het CJG diverse activiteiten zijn voor ouders die in verwachting zijn van een baby. De SGP ondersteunt deze activiteiten van harte. Het leven is ons door God geschonken. Daar moeten we zorgvuldig mee omgaan. Omzien naar elkaar en het voorkomen van eenzaamheid zijn beide van groot belang.

Het leven is ons door God geschonken. Daar moeten we zorgvuldig mee omgaan.

Voorzitter, afsluitend: we willen als SGP-fractie onze waardering uitspreken voor het vele werk dat is verzet om deze begroting en alles eromheen tot stand te brengen. We wensen alle betrokkenen van harte Gods zegen toe bij de uitvoering.

Vorige week was het Hervormingsdag, de dag waarop we hebben herdacht dat de reformatie in onder andere ons land is begonnen. Luther onderstreepte dat met zijn 95 stellingen. Daarom wil ik afsluiten met de eerste regels uit een lied van hem: “Een vaste burcht is onze God, een toevlucht voor de Zijnen.” Die toevlucht wens ik ons allen toe.