16 februari 2018

'Piekmoment in Terschuur' | Verkiezingsbijeenkomst

Vriendelijk uitnodigend kijkt Koos ons aan; vanaf een poster die buiten is opgehangen welteverstaan. Kan niet missen! Hier moet de eerste verkiezingsbijeenkomst van de SGP zijn. Autobedrijf Florijn in Terschuur heeft de showroom beschikbaar gesteld voor deze avond. Bij binnenkomst komt de geur van gloednieuwe auto’s je tegemoet. Een paar rijen stoelen staan keurig in het gelid, naast een koffietafel met oranje soezen van bakker Koot. Achter de stoelen staan een aantal bolides te glimmen van nieuwigheid. De beamer voorin staat vast warm te draaien. Startklaar voor een bezinningsmoment rondom het onderwerp duurzaamheid.

Na de opening door dhr. G. van den Berg, voorzitter van de kiesvereniging Terschuur-Zwartebroek, bijt Johan Koster het spits af. Hij werkt bij Veldhuizen Energie in Nunspeet. Een bedrijf dat al sinds 1973 actief is en zich richt op verbeteringen voor duurzame energietechniek. Koster bespreekt een aantal huidige technische innovaties die het bedrijf installeert. Zijn boodschap? “Slim omgaan met energie is noodzakelijk en dat moeten we sámen doen.” Volgens Koster gaat het niet alleen om duurzame oplossingen voor energieverbruik, maar moet er ook aandacht zijn voor het besparen en verminderen van energie. “Een lamp die uit is, verbruikt geen energie.”

Bij de volgende spreker Henk Verhoef komt nog meer techniek aan bod. Maar voordat de mede-eigenaar van Autobedrijf Florijn begint, moet hij eerst iets kwijt: “Ik zie zo weinig mensen uit Barneveld deze kant opkomen. Ik weet het niet, maar ik wijt het aan de scheiding door het spoor en de snelweg.” Gespreksleider Teunis den Boon: “Vanavond is er wel een piekmomentje, hè?” De lachsalvo van de ruim veertig aanwezigen galmt nog even na in de showroom.

Verhoef houdt zijn presentatie over elektrisch rijden en steekt af met een vraag. “Wie is van plan om tussen nu en de komende drie jaar elektrisch te gaan rijden?” Aarzelend gaat er een vinger omhoog, en daarna nog één. “Wat zijn de redenen om niet elektrisch te gaan rijden?” Die antwoorden komen een stuk vlotter: “Duur in aanschaf”, noemt iemand als reden. “Vanwege de actieradius”, zegt een ander. Of gewoon: “Ik ben het niet van plan, ik rijd diesel.” Verhoef reageert op de bezwaren en vertelt dat er inderdaad nog verschillende hobbels te nemen zijn als het gaat om elektrisch rijden.

De SGP zet flink in op duurzaamheid in haar nieuwe verkiezingsprogramma. Namens de SGP-kandidaten legt Wout Hazeleger deze ambitie uit. “Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen economie en ecologie.” De plannen zijn divers: van een duurzaam gemeentewagenpark tot het stimuleren van initiatieven voor energiecoöperaties. Ook noemt Hazeleger windenergie als optie. “Met windenergie is op zich niets mis. De vraag is waar? Daarvoor is draagvlak belangrijk.”

“Gemeente Barneveld staat er financieel goed voor”, begint lijsttrekker Koos van der Tang zijn bijdrage. “Maar dat is niet de verdienste van de SGP. Ondanks onze tekortkomingen heeft de Heere ons werk gezegend." Hij geeft een korte terugblik – genoeg woningen gebouwd, goed verlopen decentralisaties, kwaliteit van het wegennet is verbeterd – en een vooruitblik aan de hand van de speerpunten waar de SGP op inzet. Deze speerpunten zijn duurzaamheid, het dorpskarakter en de christelijke identiteit, (verkeers)veiligheid en het opkomen voor de kwetsbaren in onze samenleving. Bij dit laatste thema noemt Van der Tang de aandacht die de SGP vraagt voor de preventie van echtscheidingen. “Daar hebben wij wel wat geld voor over.”

Na de pauze nemen de sprekers plaats in het forum. Een aantal stellingen worden besproken en het publiek krijgt de gelegenheid om vragen te stellen. Van der Tang sluit de avond, waarna iedereen nog even blijft voor een hapje en een drankje. Dan beginnen commissieleden zoetjesaan het promotiemateriaal weer in te pakken. Stoelen worden gestapeld en weggebracht. De lichten gaan uit in de showroom. Het piekmoment is voorbij.

Tekst: Gerdine Schouten

Foto's: Arjen Klein