25 juni 2018

Pak drugsoverlast aan!

De Barneveldse fractie van de SGP vindt dat de gemeente Barneveld veel strenger moet optreden tegen hangjongeren die drugs gebruiken of verhandelen. Volgens de partij is daar ook een mogelijkheid toe, door de jongeren een dwangsom van duizenden euro´s in het vooruitzicht te stellen.

Dat stelt raadslid Arend Flier, mede naar aanleiding van verhalen over drugsgebruik rondom de Ds. J. Fraanjeschool in Barneveld, waar ruim twee weken geleden brand werd gesticht. ,,We horen al enige tijd klachten uit de buurt van groepen jongeren die er heel wat anders zitten te roken dan alleen maar shaggies. Maar we zagen het signaal eind vorige week ook weer terug in de Barneveldse Veiligheidsmonitor.´´ Dat rapport noemt specifiek overlast door jongeren die zich bezighouden met drugsgebruik- of handel in de Barneveldse wijken Zuid II, De Lors en Oldenbarneveld. Barnevelders voelen zich daardoor ook het onveiligst in de buurt van rondhangende jongeren, zo blijkt uit de monitor.

GEWAARSCHUWD

Flier: ,,We gaan ervan uit dat dit probleem nadrukkelijk aanwezig is in Barneveld en daar moeten we zo snel mogelijk vanaf.´´ Volgens de SGP zou dat kunnen door jongeren die gesnapt worden tijdens het gebruiken van drugs of het verkopen ervan, een dwangsom op te leggen. ,,We zullen eerst moeten uitzoeken hoe dat precies werkt, maar ik denk dat zo´n maatregel wel een behoorlijke waarschuwing voor de jongeren betekent. Ze hoeven op het moment dat ze de dwangsom krijgen nog niet te betalen, maar wel bij de volgende keer dat ze gesnapt worden. Op die manier zijn ze gewaarschuwd.´´ Voordeel van dit systeem is volgens Flier dat de aanpak dan niet alleen op de schouders van de politie komt. ,,Ook gemeentelijke boa´s kunnen dwangsommen opleggen.´´

BUURGEMEENTEN

Volgens de fractie hoeft hiervoor het wiel niet opnieuw te worden uitgevonden. ,,In de gemeente Putten bestaat dit systeem al en ook in buurgemeente Nijkerk wordt momenteel gewerkt aan beleid, ter voorbereiding hiervan. Willen we voorkomen dat drugsoverlast uit deze gemeenten naar Barneveld verplaatst, dan moeten wij niet achterblijven.´´ Daar komt bij dat het middel van dwangsommen de afgelopen periode ,,met succes´´ ook is ingezet bij individuen die rondreden met inbrekerswerktuig. ,,Het principe is hetzelfde.´´

Flier vraagt daarom samen met collegaraadslid Leendert de Knegt aan het college van burgemeester en wethouders om serieus naar dit middel te kijken om strenger op te treden. De SGP wil weten of het college vindt dat verplaatsing van drugsgerelateerde vanuit omliggende gemeenten moet worden voorkomen en of het opleggen van een dwangsom al direct bij een eerste constatering een optie is. ,,Welke maatregelen moeten er dan worden genomen om dit te kunnen doen?´´, vraagt de fractie verder.

MELDPUNT

De SGP is niet de eerste partij die vraagt om streng anti-drugsbeleid. Zo stelde Lokaal Belang in haar verkiezingsprogramma voor een gemeentelijk meldpunt in te stellen waar inwoners anoniem meldingen kunnen doen over drugsverkopers of locaties waar gedeald wordt. Voor handhaving stelde LB een speciale ´drugsboa´ voor.

Tekst: Wouter van Dijk, Barneveldse Krant