23 februari 2016

Onderzoek Permar - en toch verder!

Voor ons ligt het rapport van het Bureau Berenschot waarin de gang van zaken bij de Permar in de jaren 2011-2015 is onderzocht. Het is een stevig rapport met een gedegen feitenonderzoek. Er worden harde noten gekraakt als het gaat om het functioneren van de directeur, de communicatie tussen de directeur, voorzitter en het bestuur, en de reorganisatie. De SGP wil kort een aantal zaken langslopen.

In de eerste plaats worden er opmerkingen gemaakt over de financiële resultaten van de Permar in de afgelopen vier jaar. In het rapport wordt beschreven welke informatie-uitwisseling er is geweest tussen directie en bestuur, maar ook richting de gemeenteraden als het gaat om de financiële resultaten. De SGP concludeert dat de gemeenteraden in ieder geval bij de raadsbijeenkomsten hebben gevraagd naar de financiële resultaten en daarbij ook hun zorgen hebben geuit. Tevens constateren dat ook onze wethouder meerdere malen in het bestuur naar de juistheid van de resultaten heeft gevraagd en daarbij ook zijn zorgen heeft geuit. Dat waarderen wij positief.

Verschillende documenten zijn door de betrokken partijen niet aangeleverd aan bureau Berenschot. Dit bevreemdt de SGP. De SGP wil dat in toekomstige voorkomende gevallen de gevraagde informatie zonder vertraging wordt aangeleverd aan een onderzoekende partij. Kan de wethouder daar op aandringen bij de gemeentelijke organisatie en de samenwerkende gemeenten?

Door de directeur zijn eigenhandig aanpassingen gedaan inzake de financiële resultaten. De actuals zijn aangepast met te verwachte opbrengsten uit contracten die wellicht zouden worden afgesloten. Dit gebeurde in ieder geval in 2014 enkele maanden achter elkaar. Daarbij werd een en ander bijgehouden in Excel en was de onderbouwing minimaal. Hoe kan er door het bijhouden van aanpassingen in een Excel sheet sprake zijn van een gesloten administratief en financieel systeem? Bovendien werden de aangepaste cijfers aan het bestuur gepresenteerd als zijnde de werkelijke cijfers. Hoe kan een bestuur op basis van deze cijfers goede besluiten nemen? De SGP vindt dat het bestuur er op moet toezien dat dit soort aanpassingen in de toekomst niet meer voor komen. Er moet worden bestuurd op basis van betrouwbare cijfers die direct uit het informatiesysteem zijn te herleiden, en die bovendien van een gedegen controleerbare uitleg zijn voorzien.

Wat betreft de rol van de voorzitter wil de SGP het volgende opmerken: de voorzitter had het gesprek dat zij heeft gehad met de directeur inzake de aanpassingen in de resultaten moeten melden in het bestuur. Tevens had zij meer onderzoek moeten doen naar de aard van de aanpassingen en de onderbouwing daarvan. Dat zij dit niet heeft gedaan moet haar worden aangerekend. Daarnaast had zij meer leiding moeten geven en een oplossing moeten zoeken naar de impasses inzake het ontbreken van een visie. Het is daarom een goede zaak dat het voorzitterschap is gewisseld. Wel moeten de geconstateerde zaken in de toekomst worden voorkomen.

Er worden in het rapport harde noten gekraakt inzake de reorganisatie. De kwalitatieve doelstellingen die uiteindelijk de basis moeten zijn voor het schrijven van zwarte cijfers zijn niet behaald. Daarnaast is op de kwalitatieve doelstellingen ook niet gestuurd. De rapportage van de reorganisatie voldeed niet. Er had door de raden en het bestuur strakker moeten
worden gevraagd naar de doelen van de reorganisatie. Daar steekt de SGP ook de hand in eigen boezem.

De SGP kan instemmen met de aanbevelingen en hoopt dat deze snel ter hand worden genomen door het bestuur. Daarbij is helderheid inzake de toekomstvisie van groot belang. Het is in dit verband ook verheugend dat het bestuur van de Permar bureau Lagendijk heeft gevraagd de toekomstvisie van Permar ter hand te nemen. Daarnaast moet het bestuur meer sturend en richtinggevend aan het werk gaan. Wat de SGP betreft is de besluiteloosheid voorbij. Bij dat alles gaat het om een kwetsbare groep mensen. Laten we dat bovenal niet uit het oog verliezen. Zij mogen niet de dupe worden van toekomstvisies. Lokaal wat kan en regionaal wat moet is daarbij wat de SGP betreft een belangrijk uitgangspunt.