7 juli 2021

Keuzes voor Barneveld 2040

De gemeenteraad heeft tijdens de raadsvergadering van 7 juli 2021 gesproken over hoe Barneveld er in de toekomst uit moet zien. De 'Hoofdlijnen notitie Barneveld 2040. Gert Ploeg had de volgnede bijdrage en onderstaande aandachtspunten.

'In het verleden ligt het heden …..' Deze uitspraak, afkomstig van de Nederlandse dichter en geleerde Willem Bilderdijk (1756-1831), luidt in haar geheel: ‘In het verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal.’ De bedoeling zal duidelijk zijn. Het heden is niet te begrijpen of te verklaren zonder kennis van het verleden. Gebeurtenissen van korter en langer geleden blijken hun doorwerking te hebben tot op de huidige dag. Tegelijkertijd zijn daden, beslissingen en gebeurtenissen van vandaag van betekenis voor de toekomst.

Namens onze fractie loop ik de 7 uitgangspunten kort langs:

1. Barneveld groeit, groeit behoorlijk hard. Eind vorige eeuw kreeg Barneveld van de provincie een woningcontingent van max. 200 woningen. Met als gevolg dat bijvoorbeeld veel van onze jonge inwoners moesten uitwijken naar groeikernen in de wijde omgeving, maar dat deze nu terug willen komen naar hun geboortegrond. Dit betekent groei van onze gemeente. Op dit moment bouwen we gemiddeld 500 woningen per jaar. Daarmee voldoen we aan de woningbouwopgaven van de regio. De SGP-fractie vindt dat een gemêleerd en/of gedifferentieerd woningaanbod gewenst is. We willen daar in de toekomst heel alert op zijn.
  2. De SGP-fractie heeft met andere fracties, in de technische bespreking van dit voorstel, het college gevraagd om meer de sociale kant te benoemen in dit koersdocument. Verschillende fracties hebben daar hun bijdrage voor geleverd. Dank voor het verwerken van de toevoegingen. Erg belangrijk is dat onze inwoners centraal staan in alles. De gezondheid en veiligheid moeten gewaarborgd zijn. Toegankelijke voorzieningen voor eenieder, deze moeten in balans zijn en blijven met de beoogde groei. Sociale samenhang is uiterst belangrijk, omzien naar elkaar in groene buurten met voldoende ontmoetingsplekken en speelplaatsen. We vragen het college om ook de mantelzorgwoningen eenvoudiger mogelijk te maken. Kunt u ons dit toezeggen? De nieuwe Omgevingswet komt eraan, dit vergt veel inzet van het bestuur en van de bewoners. Participatie op allerlei terreinen zal meer en meer een belangrijke rol gaan spelen bij het ontwikkelen en realiseren van de toekomstplannen. De opzet naar Omgevingsvisie is daar een mooi voorbeeld van.
  3. Groei in de grotere kernen is vanzelfsprekend. Daar zal meer gebouwd worden dan in de kleinere kernen. Maar wat de SGP-fractie betreft zijn alle kernen even belangrijk. Daarom pleiten wij voor behoud van het dorpse karakter, de eigen identiteit is belangrijk voor de kracht en sterkte van elke kern. Die zullen onderling verschillen, daar moet ook ruimte voor zijn. Evenals ruimte voor extra woningen, in verhouding naar maat en schaal uitermate belangrijk voor de vitaliteit van elke kern. Meer groei in Stroe? Het ligt strategisch aan de A1. Met een mogelijkheid voor een station. Het idee van een nieuwe 10e kern? Misschien nu nog niet aan de orde, maar het zou een mogelijkheid op langere termijn kunnen zijn. Dat idee heeft diverse reacties opgeleverd, zowel positief als negatief. Het gaat bovenal om de kracht en vitaliteit van elke kern. Dit is ook een opdracht die ons provinciaal bestuur ons adviseert, maar daar ook geld voor beschikbaar stelt. Graag aandacht voor nieuwe ontwikkelingen met name op het gebied van de energietransitie met haar grote opgaven, voor de recreatie en voor de natuur.
  4. Onze gemeente ligt voor een deel in de Gelderse Vallei en een deel op de Veluwe, beiden zijn unieke gebieden. Onze agrariërs vervullen daar een belangrijke taak als producenten van ons dagelijks voedsel en als beheerders van het landschap. Zij doen dat op een voortreffelijke wijze, met oog voor o.a. hun dieren, de natuur en de biodiversiteit. Het is hun verdienmodel, met daarnaast de ketens die verwant zijn met de agrarische sector. De regio loopt voorop als het gaat om nieuwe innovaties in de landbouw. De verschillende onderwijsinstellingen en kenniscentra in de Regio Foodvalley werken op hoog niveau aan verbeteringen van zowel het dierenwelzijn als de oplossing van de stikstofreductie. Dit in nauwe samenwerking met de agrariërs. De laatste weken wordt er behoorlijke druk uitgeoefend op deze sector, met name de discussie over de stikstofuitstoot en voorstellen voor forse krimp van de boeren. Naar de mening van de SGP-fractie is een positieve tegendruk vanuit deze sector, vanuit de lokale politiek en de Regio Foodvalley meer dan ooit nodig richting de rijksoverheid. Kan het college toezeggen dat men zich tot het uiterste zal inspannen om deze belangrijke pijler van het buitengebied én economische drager door dik en dun te verdedigen? Wil het college dit ook binnen het regiobestuur van de Regio Foodvalley als zeer belangrijk speerpunt naar voren brengen?
  5. Met z’n allen moet we zorgen voor een toekomst bestendige leefomgeving. Het klimaat is anders dan bijvoorbeeld 50 jaar geleden. We moeten daarop voorbereid zijn. Daar wordt al hard aan gewerkt, dat zien we om ons heen bij de nieuwbouwontwikkelingen. De SGP-fractie vraagt blijvende aandacht voor duurzaamheid, circulaire economie, klimaatadaptatie en landschappelijke waarden. Een en ander kan niet zonder onze burgers. Zij moeten betrokken blijven bij realisatie en onderhoud, dat kan de kwaliteit en de leefbaarheid van de leefomgeving ten goede komen. Dit geldt zowel in de kernen als in het buitengebied. Samen kunnen we daaraan werken. Goede communicatie is daarbij erg belangrijk, maar ook voorlichting en educatie. Als SGP-fractie stellen we het college voor om daar al op de scholen mee te beginnen. Graag een toezegging van het college.
  6. Bereikbaarheid van alle kernen is een belangrijk item dat we tijdig moeten inzetten om onze koers richting de toekomst te waarborgen. Verkeersveiligheid, sociale veiligheid en gezondheid zijn zaken die bij ontwikkelingen voorop moeten staan. Goede, op de toekomstgerichte infrastructuur voor auto- en fietsverkeer, voorzieningen voor wandelaars en mindervaliden vragen blijvende aandacht van onze overheden. Maar ook de ondergrondse infrastructuur heeft onderhoud en verbetering nodig. De ontwikkelingen gaan snel. Hoe denkt het college dit tijdig onder controle te houden?
  7. We hebben in Barneveld een goed draaiend bedrijfsleven. Het faciliteren van deze bedrijvigheid behoeft veel aandacht van het bestuur. Voor Harselaar Zuid hopen we dat dit snel vlot getrokken wordt. In de Regio Foodvalley is een geschatte behoefte van 200 hectare bedrijventerrein. Kan het college zich maximaal inspannen om voor Barneveld voldoende uitbreidingsmogelijkheden toegewezen te krijgen? Ook hier geldt dat uitbreiding moet passen bij de maat en de schaal van de betreffende kern. Onze SGP-fractie staat daar positief in. Werk voor hoger geschoolden krijgt aandacht, maar ook de handjes mogen niet ontbreken. Beiden hebben we nodig om aan de groeiende vraag te voldoen.

Er is heel veel te zeggen over inhoud van deze Hoofdlijnennotitie. Het benoemt zaken die op korte en langere termijn op ons af kunnen en/of zullen komen. We hebben geleerd uit onze geschiedenis, hoe het wel zou moeten en hoe het zeker niet moet. Er kan zomaar een ‘kink in de kabel’ komen, dat zien we met de wereldomvattende coronacrisis.

Ik begon mijn betoog met de spreuk van Bilderdijk: ‘In het verleden ligt het heden, in het nu wat worden zal.’ Dit betekent voor ons als bestuur van Barneveld dat daden, beslissingen en gebeurtenissen van vandaag van betekenis zijn voor de toekomst van onze prachtige gemeente Barneveld.

Voor dit alles geldt Deo Volente! Zo de Heere wil en wij leven!