19 juni 2019

Kadernota 2020 - 2023

Vandaag behandelt de gemeenteraad de Kadernota 2020 - 2023. Deze Kadernota is te vergelijken met de landelijke Prinsjesdag en Algemene Beschouwingen. Een belangrijk stuk dus, waarin beleid voor de komende jaren wordt vastgelegd. Lees hieronder de volledige bijdrage die Koos van der Tang deed tijdens deze raadsvergadering.

Mijnheer de voorzitter,

Boven onze bijdrage van de vandaag te behandelen kadernota willen wij schrijven:

Een groeiend Barneveld dat zich sterk ontwikkeld en dat financieel gezond is en moet blijven.”

Barneveld groeit. In de Strategische Visie die een aantal jaren geleden is vastgesteld was sprake van een groei naar 70.000 inwoners in 2040. Uit de meest recente schattingen blijkt dat dit inwoneraantal al in 2030 wordt bereikt. Het is van belang dat we als gemeente nadenken hoe we deze groei opvangen op allerlei terreinen: woningbouw, infrastructuur, ruimte voor winkels en bedrijven, diverse voorzieningen etc. De groeidient aan te sluiten bij de behoefte van onze Barnevelders. Samen moet worden nagegaan hoe en waar de groei van Barneveld gaat plaatsvindenWat de SGP betreft moet daarbij het unieke van Barneveld niet uit het oog worden verlorenHet is van belang te blijven werken aan een leefbare samenleving waarbij omgezien wordt naar elkaar. Wijken en kernen moeten ruim worden opgezet met ruimte voor groen en speelplaatsen. Organische groei is hierbij van belang.Duurzaamheid, klimaatadaptatie en circulariteit zijn daarbij essentieelIn de Kadernota wordt terecht aangegeven dat er opnieuw nagedacht gaat worden hoe de groei van Barneveld plaats moet vinden. Wat de SGP betreft gebeurt dat in nauw overleg met burgers, bedrijfsleven en maatschappelijke organisatiesDaarvoor is een interactief participatieproces nodig. We willen Barneveld - met het behoud van haar christelijk karakter - beter, veiliger, groener en toekomstvastmaken.

Barneveld groeit, echter het is van belang om financieel gezond te blijven. Een investering in de Oostelijke Rondweg is noodzakelijk om te groeien en om Barneveld bereikbaar te houden. Voor ons bloeiend bedrijfsleven moeten bedrijventerreinen worden aangelegd zoals in Stroe, Voorthuizen en Harselaar Zuid. Sommige terreinen moeten worden gerevitaliseerd. De wegen moeten goed blijvend onderhouden worden. We moeten investeren in het onderwijs voor onze jeugd, de werknemers van de toekomst.

De SGP vindt het positief dat de Foodvalley d.m.v. de Regiodeal voorop wil lopen in nieuwe ontwikkelingen.

De huidige agrarische sector moet veranderd worden naar een toekomstbestendige duurzame landbouw. Hierbij moet het verdienmodel uitgangspunt zijn. We moeten zuinig zijn op onze boeren als gebruikers en beheerders van het buitengebied.

Er is een groot tekort in de financiën met betrekking tot de jeugdzorg. Daar zijn oorzaken voor te noemen zoals het feit dat veel kinderen van buiten de gemeente in Barneveld de zorg krijgen die ze nodig hebben, maar het blijkt ook dat de complexiteit van de zorg stijgt waardoor de kosten stijgen. In Barneveld en in de regio FoodValley wordt plannen gemaaktom meer preventieve zorg te bieden, en om de zorg anders in te richten. Dat is een goede zaak maar het is wel de vraag of dat uiteindelijk voldoende blijkt te zijn. Wat de SGP betreft wordt er zeer kritisch gekeken naar de stijging van de kosten in de jeugdzorg waarbij de kwaliteit van de zorg niet in het geding mag komen. Daarnaast is het van belang dat de zorg nauw aansluit bij het kind en dat er volop ruimte is voor identiteitsgebonden zorg. De SGP zal daarop blijven hameren.

Om de begroting sluitend te krijgen is het nodig dat er maatregelen worden genomen. Bij de kosten in de jeugdzorg zal de SGP de stijging nauwlettend volgen en nagaan of ingezette maatregelen inderdaad het beoogde effect hebben. Zodra een en ander met concrete cijfers onderbouwd kan worden wil de SGP daarover worden geïnformeerd door het college. Graag een reactie van het college hoe  degemeenteraad op de hoogte wordt gehouden van de kostenontwikkeling.

Concreet willen wij aan het college vragen wat in gang moet worden gezet om de kostenstijgingen in de jeugdzorg terug te buigen zodat de kosten niet verder stijgen. In het Werkprogramma Jeugd wordt een aanzet tot maatregelen gegeven. De genoemde maatregelen moeten wat de SGP betreft nog concreter worden ingevuld met concrete doelen en (financiële) streefwaardes.

Wat betreft cultuureducatie wil de SGP erop wijzen dat er met alle onderwijsinstellingen moet worden gesproken om alle scholen aan de cultuureducatie deel te laten nemen. Cultuur is nauw verbonden met identiteit. Er moeten passende activiteiten worden aangeboden die aansluiten bij de identiteit van de school.

De gemeente krijgt meer taken en verantwoordelijkheden met de aangekondigde wijzigingen binnen de inburgering en de invoering van de Wet Verplichte geestelijke gezondheidszorg. Ditzelfde geldt voor de maatschappelijke opvang. De lobby naar Den Haag moet ook hier volop worden ingezet. Er moet geen situatie ontstaan als bij de decentralisaties Jeugd. Bij de landelijke overheid moet aangegeven worden of het (financieel) kan, en zo niet wat de compensatie moet zijn. Het is goed daarbij op te trekken met de VNG en de Regio Foodvalley om het geluid te versterken. Daarnaast is het ook onze verantwoordelijkheid als raadsleden om dit aan te kaarten bij de eigen partij in de Eerste en Tweede Kamer.

Om de begroting sluitend te krijgen is het nodig dat er maatregelen worden genomen, zoals het verhogen van de OZB voor bedrijven en het verhogen van de toeristenbelasting. Dit is nodig om te blijven investeren in zaken als leefbaarheid, onderwijs (denk aan de BarneveldseTechniek Opleiding) en bereikbaarheid. Wat de SGP betreft káhet ook omdat beide tariefstellingen op een laag peil staan, ook in vergelijking met landelijke en regionale cijfers. Een aantal jaar geleden (te weten in 2010) is de OZB voor huiseigenaren sterk gestegen, terwijl de OZB voor bedrijven toen in verband met de crisis niet is verhoogd. Zoals al gezegd, er worden veel investeringen gedaan die ten bate komen van het bedrijfsleven, om een goed ondernemersklimaat te scheppen. Te denken valt aan de infrastructuur en de revitalisering en bouw van nieuwe bedrijventerreinen. Een verhoging is daarmee wat ons betreft gerechtvaardigd. Ons bereiken berichten dat er beter gecommuniceerd had moeten worden over de voorgenomen belastingverhogingen. We willen daarop graag een reactie van het collegeHet blijft doorlopend van belang dat bij de verhoging van de OZB het college in gesprek blijft met de diverse ondernemers(verenigingen) zodat het vestigingsklimaat van Barneveld gezond en op peil blijft.

De gemeente Barneveld heeft een aantal jaren geleden ingezet op het efficiënter maken van het ambtelijk apparaat. Dat is goed gelukt. Het is van belang ons te realiseren dat bij het groeien van onze gemeente en de enorme bedrijvigheid die we als gemeente mogen kennen ook de druk op de ambtelijke organisatie toeneemt. Alert blijven op een efficiënt werkend ambtelijk apparaat blijft geboden maar daarop valt wat de SGP betreft niet verder te bezuinigen. In de programmabegroting van 2011 was een bezuiniging opgenomen van €8,2 miljoen waarvan €3,2 miljoen vanuit de ambtelijke organisatie. Uiteindelijk is 9,2 bezuinigd. In de programmabegroting van 2015 waeen aanvullende opgave opgenomen voor de jaren 2015, 2016 en 2017 waarvan €1 miljoen betrekking had op de bedrijfsvoering. Deze bezuinigingen zijn alle gerealiseerd. Er is dus de achterliggende tijd enorm veel en goed werk verricht. Daar wil de SGP een dikke streep onder zetten!

Ook voor het vele werk dat is verzet door college en ambtenaren om deze kadernota op te stellen willen we alle betrokkenen hartelijk dankzeggen!

We hebben zoals u heeft gezien 3 moties ingediend. Ze hebben alle drie met mobiliteit en veiligheid te maken. De SGP vindtdat belangrijke onderwerpen voor alle Barnevelders in onze sterk groeiende gemeente. Het betreft 2 moties met betrekking tot de Wesselseweg: één om trajectcontrole in te voeren en éénom de bebouwde kom grens te verplaatsen. De derde motie gaat over het kruispunt LuntersewegScherpenzeelseweg en Hoenderlaan. We zijn benieuwd naar de reactie van het college hierop.

Voorzitter we gaan afronden.

Veel plannen worden in de Kadernota genoemd. Uit de Kadernota spreekt behoedzaamheid én ambitie op verschillende terreinen. De SGP is daar blij mee. We wensen eenieder kracht en wijsheid toe om de plannen van deze Kadernota in een degelijke begroting voor het jaar 2020 te verwerken.

De SGP kan achter deze kadernota staan. Er zijn nog enkele moties door ons ingebracht of medeondertekend. Bij enkele moties van andere partijen wachten we eerst de reactie van het college af.

Als SGP hechten we eraan om aan het eind van deze bijdrage uit te spreken dat wij bij alles wat op ons afkomt en wat we aanpakken dienen te beseffen dat we als gemeente afhankelijk zijn van de zegen van de Heere, de God van hemel en aarde. Zijn zegen kan niet gemist worden. Die zegen wenst de SGP alle Barneveldse burgers van harte toe!