26 juni 2014

Kadernota 2015-2018

De SGP is zeer tevreden met door het college gepresenteerde Kadernota 2015-2018. Dat zal niemand verbazen want de kadernota ligt geheel in lijn met het coalitieakkoord en de financiële onderbouwing daarvan.

Er zijn uiteraard wel punten waar we nog even extra de aandacht voor willen vragen. Zo vinden wij het van belang dat er bij de jaarlijkse begroting duidelijke doelen worden geformuleerd bij de post "Versterking beleidsterrein economische zaken" en dat achteraf ook duidelijk wordt waar geld aan besteed is.

Ten aanzien van de fietsroutes hechten wij er aan dat de routes zoveel mogelijk om de woonwijken heen worden aangelegd, dat er duidelijke communicatie plaatsvindt rondom de aanleg en dat het naar de toekomst toe houdbare routes zijn.

Wat betreft de financiële reserveringen voor de 3 D's stemmen we er mee in dat de voorzieningen zijn gewijzigd van structureel naar incidenteel. Het gaat om het reserveren van extra geld voor de aanvangsperiode. Na verloop van enige tijd moet de zorg worden geboden met de financiële middelen die daar bestemd voor zijn. Uit de meicirculaire weten we inmiddels dat de te ontvangen gelden voor de Jeugdzorg ruim hoger zijn en voor de WMO iets lager. Per saldo ontvangen we dus meer. Hoewel verwacht wordt dat de kosten van de jeugdzorg ook wat zullen stijgen betekent het toch dat het risico van een financieel tekort lager is geworden.
De SGP hecht er ook aan dat bij bezuinigingen gelet wordt op de sociale haalbaarheid. Dus het mag niet zo zijn dat door een bezuiniging mensen zodanig in de problemen komen dat er weer andere en mogelijk duurdere voorzieningen moet worden getroffen. Dan lijdt in de eerste plaats de burger schade en daarna de gemeente en dus de gemeenschap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Maaltijd aan Huis die het voor mensen mogelijk maakt langer in hun eigen huis te blijven wonen.

De plannen voor het stimuleren door de gemeente van het verhogen van de betrokkenheid van burgers ziet de SGP met belangstelling tegemoet. Er dienen concrete acties te komen.
De verbreding van het MBO vinden wij uiterst belangrijk. We hebben veel jeugd in Barneveld en daar zijn we blij mee. Het bieden van goede opleidingsmogelijkheden die goed aansluiten bij de behoefte van de bedrijven achten wij van levensbelang.
Met grote tevredenheid hebben wij kennis genomen van de plannen om de taak van de wijkplatforms te verbreden en de levensbeschouwelijke instanties, naar draagkracht, daarbij te betrekken. U weet wel de SGP noemt dat Wijkplatforms 2.0. Hierover dient helder naar de samenleving gecommuniceerd te worden. De kerken kunnen hierbij een belangrijke rol spelen zij hebben veelal reeds goede instanties die, binnen bepaalde grenzen, in de praktijk veel goed werk verrichten.

We staan als Barneveld bekend om een hard werkende bevolking. Dit wordt bevestigd door de titel MKB-vriendelijkste gemeente. Dat willen we zo houden. Als gemeente moeten we ons inspannen om dat te stimuleren en te faciliteren. Uitbouw van het ondernemersloket juichen we toe. Mogelijk dat er nog meer aandacht kan worden geschonken aan dit loket en wat de gemeente kan betekenen ook voor ZZP'ers. We vinden de zorg voor startende ondernemers van groot belang en vinden een goed functionerende accountmanager voor bedrijven een must. We dagen het college uit om dat verder uit te bouwen.
De landbouw! Dat is niet alleen de belangrijkste gebruiker van het buitengebied, maar ook de belangrijkste beheerder! Er dient een goede balans te zijn tussen economie en ecologie. De gemeente heeft de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet om de landbouw te stimuleren. Het economisch tij keert zich helaas tegen deze belangrijke voedselverstrekker. Daarom is faciliteren en koesteren op zijn plaats.
Foodvalley begint steeds meer gestalte te krijgen en wordt steeds bekender in Nederland en (verre) omgeving. Barneveld zal met de pluimveesector en aanverwante bedrijven een belangrijke factor zijn in het verder uitbouwen van deze belangrijke regio. Belangrijk is hierbij dat de relatie tussen kennisinstellingen en de plaatselijke MKB verder verbeterd wordt.
We zijn gepast trots op de ontwikkelingen op industrieterrein Harselaar west-west. Er wordt vlot grond uitgegeven. Wij achten het van groot belang dat we goed in gesprek blijven met potentiële gegadigden. Nu de zuidzijde van onze economische drager nog. De SGP ziet er naar uit dat begin 2015 daar de schop in de grond kan! De gemeente moet er, binnen haar vermogens, alles aan doen om te voorkomen dat er bedrijven naar elders verhuizen omdat we niet kunnen beschikken over bouwrijpe grond.
We zien uit naar de evaluatie van het GVVP. Wegenonderhoud is wat de SGP betreft een item dat niet onder druk mag komen te liggen, het betreft immers de veiligheid van al onze weggebruikers. Er moet een gezond evenwicht blijven tussen veiligheid en kosten.
Wat betreft de aansluiting A1/A30 is de SGP van mening dat we als Barneveld én als Foodvalley blijvend aandacht moeten vragen voor de noodzakelijke aanpassing van dit knooppunt bij het Ei wat een knelpunt dreigt te worden.

Wij waarderen de inventiviteit van het College in het bestrijden van criminaliteit, daarbij denken we aan het inzetten van de sociale media maar ook het kentekenherkenningssysteem. Veiligheid wordt zo bevorderd en daardoor geeft het College uitstekend invulling aan deze kerntaak. Ook het uitbreiden van het AED-netwerk heeft onze steun.
We maken ons wel zorgen over de bereikbaarheid van delen van onze gemeente als het gaat om de hulpdiensten. We vragen daarom het College op korte termijn een analyse te maken waarin de knelpunten zichtbaar worden met daarbij een denkrichting als oplossing. Met name over Barneveld Zuid maken wij ons zorgen Kan het College toezeggen op korte termijn met een memo te komen en dat agenderen voor bespreking in de commissie Bestuur?

De SGP-fractie is blij te lezen dat het College ook voortvarend doorpakt als het gaat om de uitvoering van het Masterplan Onderwijshuisvesting. De grote renovaties van bestaande scholen en de nieuwbouw van bestaande en nieuwe scholen zijn zeer ambitieus. Dit draagt bij aan de aantrekkelijkheid van onze gemeente voor de huidige en toekomstige inwoners. Tevens ziet de SGP uit naar het 4 jarig Onderwijskundig plan zoals dat met een amendement van onze fractie in 2005in gang is gezet. Hierin wordt aangegeven welke hulpmiddelen door de gemeente gefinancierd kunnen worden zodat de scholen bij het maken van hun 4 jarige schoolplannen hier rekening mee kunnen houden.

Onze fractie heeft de leefbaarheid van de kernen hoog in het vaandel staan. Daar passen de plannen van het college ten aanzien van de bibliotheekvestigingen in Barneveld, Voorthuizen en Kootwijkerbroek uitstekend in. Dit vanzelfsprekend wel binnen de gestelde financiële kaders. Daarnaast juichen we het toe dat er een beleidsnotitie komt waarin aandacht wordt geschonken aan betaalbare woningen waaronder ook zorgwoningen.

Als SGP zijn we zoals reeds aangegeven blij met deze kadernota, waarin in de lijn van het Coalitieakkoord, ook de schuldquote wordt teruggedrongen. Terwijl er toch wordt geïnvesteerd, zodat er ruimte blijft voor de ontwikkeling van een dynamisch Barneveld. Hetgeen nodig is om onze groeiende bevolking en ons groeiend aantal ondernemers de ruimte te geven. Op deze wijze blijft Barneveld een aantrekkelijke gemeente om te wonen en te werken. Er zullen nog de nodige voorstellen van het college in onze Raad behandeld moeten worden om de voornemens vervat in deze Kadernota gestalte te geven. We zien deze met belangstelling en vertrouwen tegemoet en hopen met Gods hulp hetgeen goed is voor Barneveld en haar inwoners daadwerkelijk te realiseren.