23 september 2020

'In gesprek blijven met voor- en tegenstanders van windenergie'

Woensdagavond werd de MER, een onderzoek naar geschikte locaties voor alternatieve vormen van energie, zoals windmolens, besproken in de gemeenteraad. Wout Hazeleger had de onderstaande bijdrage hierbij.

De SGP is positief over de voortgang en de aanvullingen van de m.e.r. commissie. Ook de route naar de uiteindelijke MER wordt door de m.e.r. commissie zelf als positief ervaren, gezien de opmerking in het rapport: ‘De commissie vindt deze stapsgewijze onderzoeksaanpak in het MER een nuttig voorbeeld voor andere plannen voor windturbineparken in Nederland.

Het advies van de commissie is door het college overgenomen en verwerkt op de volgende punten:

1. Effecten op het landschap
  2. De milieuvergelijking van de locaties op het gebied van geluidhinder en energieopbrengst

We vinden dat een compliment voor het college op zijn plaats is voor de zorgvuldige wijze van dit proces. Een feit blijft dat veel inwoners zich overvallen voelden toen de meest gunstige gebieden en locaties voor windenergie openbaar kwamen. Deze gebieden komen uit het onderzoek naar voren en waren niet van te voren aangemerkt zoals velen nog steeds denken.

De insprekers tijdens de commissievergaderingen hebben veelal moeite met windenergie, zeker als het in leef-, en woonomgeving komt. Er wordt door hen gesproken over voldoende alternatieven, zonder concreet te zijn over inhoudelijke oplossingen. Eén inspreker pleitte voor kernenergie. De SGP is positief over onderzoek naar deze oplossing. Afgelopen week stemde de SGP voor een aangenomen motie in de 2e kamer op dit gebied. De meerderheid van de 2e kamer wil een marktconsultatie onder welke voorwaarden partijen bereid zijn te investeren in kerncentrales in Nederland. Als we deze tekst op ons in laten werken, gaat het nog wel even duren voordat er iets van de grond komt. Met het oog op het behalen van doelstellingen in 2030 wordt dit niets.

Participatie is het sleutelwoord in deze om met de omgeving in gesprek te blijven. Het college is aan zet en gisteren hebben we de toegezegde memo ontvangen. Voor de SGP is het heel belangrijk dat alle betrokkenen worden gehoord. De afgelopen tijd hebben tegenstanders en wellicht niet altijd onterecht, de meeste aandacht getrokken. Hopelijk kunnen we nu gezamenlijk met voor en tegenstanders van windenergie op een evenwichtige en respectvolle manier de verschillende belangen in evenwicht brengen. De memo ‘Participatie bij energieprojecten’ kan op onze instemming rekenen en de motie van de ChristenUnie is ons inziens verwoord in deze memo.

De omgeving Harselaar/A1 is op dit moment het gebied waar naar gekeken wordt. We volgen de ontwikkelingen en de gesprekken met de bewoners en ondernemers met belangstelling en willen graag op de hoogte gehouden worden van de voortgang.

De SGP kan instemmen met het voorliggende Raadsvoorstel en hoopt dat we de volgende stap kunnen zetten.