9 april 2015

Felle woorden over openingstijden horeca

Stel het u eens voor, u woont aan de Nieuwe Markt / Groen van Prinstererlaan / Duinkerken / Schoutenstraat…

‘Het is vrijdagavond, na een lange en drukke werkweek gaat u naar bed. Het is een uur of twaalf, u hoort groepen mensen lopend en met de fiets passeren op weg naar één van de horecagelegenheden dichtbij. U bent het inmiddels gewend. Toch wordt u een paar uur later wakker als enkele tientallen bezoekers weer langskomen en luidkeels laten weten een geweldige avond gehad te hebben, u probeert zo snel mogelijk de slaap weer te vatten, maar helaas een groep bezoekers heeft besloten nog even te blijven, als ze uiteindelijk vertrekken blijkt dat ze de auto eens grondig gaan testen, het is drie uur als het uiteindelijk echt stil wordt. De volgende morgen verlaat u de woning om boodschappen te gaan doen. U ruikt en ziet de sporen van de bezoekers van de horecagelegenheden van de afgelopen avond en nacht, u bent het inmiddels gewend. Met de fiets probeert u zo veel mogelijk glas te ontwijken. De zaterdagavond is een herhaling van de vrijdagavond, maar nou zijn er nog veel meer mensen op de been. U bent inmiddels veel gewend, maar u bent toch blij dat het weer maandag is. U pakt maandagavond de krant en u leest: ‘Pro’98 en Burger Initiatief dienen een voorstel in om de sluitingstijden van de horeca te verruimen’. Wat denkt u?’

Misschien denkt u, wat overdreven! Maar dit is het beeld wat de SGP heeft gekregen uit een enquête onder en persoonlijke gesprekken met omwonenden van het horecaplein. En er zijn nog heftiger verhalen, maar laten we deze inleiding aannemen als praktijk elke vrijdag- en zaterdagavond (en soms door de week) voor in ieder geval een gedeelte van de omwonenden van het horecaplein.

Dan denk je misschien nog, er komt nog een commissievergadering waar ik van me kan laten horen. En ja, er is een goed gesprek met horecaondernemers, omwonenden van horeca, de burgemeester en de commissieleden. Maar er is wel erg weinig tijd. Er worden door een paar commissieleden veel vragen gesteld, waar geen antwoord op komt, nauwelijks een antwoord op komt, waarvoor naar het College wordt verwezen die afzijdig houdt. Het standpunt van het College komt in de raadsvergadering, vanavond dus?!

Er wordt gezegd: de verkeersveiligheid is er bij gebaat! O ja? Bezoekers die met openbaar vervoer, taxi, etc. etc. naar Ede gaan en die straks met de fiets, auto van het horecaplein vertrekken? Aanname 1 blijft onduidelijk in de commissie. Er wordt gezegd: de concurrentie wordt eerlijk! O ja? De sluitingstijden in de omgeving zijn veel later dan wat voorgesteld wordt en of en hoeveel bezoekers er vertrokken zijn en of die zo terugkomen? Aanname 2 blijft onduidelijk in de commissie. Er wordt gezegd: de overlast wordt minder! O ja? Er worden twee voorbeelden aangedragen door Koninklijke Horeca Nederland in de commissie, in deze voorbeelden gaat het overigens om een sluitingstijd van vier uur en er wordt gezegd dat overlast niet echt toe- of afneemt. Maar tegelijkertijd verschuift de overlast naar een later tijdstip. Moet dat betekenen dat de overlast afneemt. U hebt nu al overlast tot 3 uur. Betekent dat straks 4 uur…?!

Voorzitter, de SGP zit niet te wachten op een voorstel om sluitingstijden van horeca te verruimen. Met name als het gaat om de zondag. Voor de SGP is de zondag een bijzondere dag, de opstandingsdag van Christus. Het is uniek om zo’n dag te hebben voor het luisteren naar het Woord van God. Deze dag heeft daarnaast een belangrijke maatschappelijke en sociale waarde, om tot rust te komen. De SGP vindt dat door middel van dit voorstel daar nog meer afbreuk aan wordt gedaan. Met alle gevolgen voor bezoekers en omwonenden.

Naast de zondag blijven de vele aannames voor ons een probleem. Wij hebben in de commissie gevraagd om aanvullend onderzoek (door het College) voor verdere besluitvorming. Wij vinden het teleurstellend dat de meerderheid in de commissievergadering dat heeft afgewezen en dit er even door rommelt.

Voorzitter: in de derde plaats hebben we heel veel moeite met de communicatie.  De voorbereiding op de behandeling van deze motie verdient geen schoonheidsprijs is in de commissie gezegd, de SGP vindt dat erg zwak uitgedrukt. Het was onder meer Pro’98 die in het verleden de gemeente aansprak op het goede communicatie maar waar blijft het goede voorbeeld? Mensen moeten in de krant lezen over een voorstel (ontstaan door een oproep in de krant en een telefonische enquête onder enkele horecaondernemers) en als men dan reageert krijgt men een uur in de commissie om wat te zeggen en dan gaat het gewoon door! Het is toch niet te geloven voor omwonenden als je overlast ervaart, je vervolgens in de commissie te horen krijgt ‘laten we maar beginnen met een pilot, want dan weten we het’. Terwijl we het nou niet eens voor elkaar hebben. En dan doel ik niet alleen op de handtekeningenactie en de enquêtes die (bijna) alleen maar zorgen en verzet laten zien. Dan heb ik het ook over onze APV. Er is momenteel een ‘instaptijd’ om 01.00 uur en er zijn ‘vensteruren’ maar (volgens antwoorden op onze vragen) het functioneert helemaal niet.

Voorzitter, nemen we onszelf en omwonenden serieus als we overgaan tot verruiming terwijl er zorgen en verzet zijn en bepaalde regels niet of nauwelijks functioneren? De SGP vindt van niet! Laten we maar een proef doen zonder verruiming! In de motie van Pro98 en Burger Initiatief wordt een probleem gesuggereerd, maar het gaat om een wens. Een wens die vele omwonenden, maar ook ondernemers ’s nachts (nog meer) wakker houdt en / of ’s morgens aan het puinruimen zet. Wat doen wij als raad van de gemeente Barneveld voor deze mensen?! Ik roep elke partij op daar werk van te maken! We komen daarom ook samen met de CU met een motie!

Voorzitter, omdat het wij vinden dat deze motie zoveel mensen raakt (het gaat uiteindelijk om de hele gemeente Barneveld) en wij allen een verantwoordelijkheid in deze hebben, vragen wij om een hoofdelijke stemming over de motie van Pro98 en Burger Initiatief.

Voorzitter, ik eindig met een tip voor de omwonenden en met een aantal toezeggingen die ik vraag aan het College.

De tip: doe een oproep in de krant voor het vroeger sluiten van horeca, als de raad van Barneveld consequent is, komt het helemaal goed!

De toezeggingen:

1. controleer en handhaaf alle regels
  2. laat het horecaplatform minimaal eens in de maand bijeen komen en ondernemers en omwonenden een hele vergadering samen om tafel (op basis van signalen die we hebben gekregen is daar behoefte aan)