10 november 2018

Extra raadsvergadering: toepassing vervuilde grond in Barneveld

Op vrijdag 9 nocvember kwam de gemeenteraad in een extra vergadering bijeen om te spreken over de toepassing van vervuilde grond in Barneveld. Na een commissievergadering waarin onder andere kritische vragen werden gesteld inzake het proces van de afgelopen maanden, en vragen over de onderzoeken die gaan plaats vinden (onder andere naar de grond die is toegepast in de betreffende woonwijken) volgde een raadsvergadering.

In deze raadsvergadering heeft de SGP de volgende bijdrage geleverd:

In de bijna afgelopen week is de Barneveldse samenleving opgeschrikt door vervuilde grondtoepassingen in woonwijken in de gemeente Barneveld. Bij de burgers die woningen hebben welke staan op of in de buurt van deze grond zijn gevoelens van onrust en onzekerheid. Onrust en onzekerheid als het gaat om de gezondheidsrisico’s, maar eveneens als het gaat om de waarde van (net gekochte) woningen. De SGP kan zich deze gevoelens levendig voorstellen. Juist ook nu moet de overheid er voor deze mensen zijn.

Aan het eind van deze heftige week zijn we vanavond in vergadering bijeen om met elkaar te informatie te vergaren. Dat is noodzakelijk want het is ingewikkelde materie. De processen en keuringen die plaatsvinden bij het reinigen van vervuilde grond, de procedures en richtlijnen die daarvoor zijn, maar ook de diverse rollen die door de diverse partijen moeten worden gespeeld maken het complex. Er zal nog veel informatie naar buiten komen in de komende weken. Externe onderzoeken moeten nog worden uitgevoerd. Het is daarom met terughoudendheid dat de SGP vanavond haar mening geeft. Er moet eerst meer helderheid komen. Toch wil ik er een paar dingen over zeggen.

In de eerste plaats de gezondheidsrisico’s. De SGP is opgelucht dat uit diverse rapportages van de VGGM blijkt dat ook in worstcasescenario’s er geen risico voor de volksgezondheid is geweest. Dat is een goede zaak maar daarmee is nog niet alles gezegd.
De aankondiging van extern onderzoek naar de toepassing van de partij zand, in samenwerking met de burgers, is belangrijk.
Ook het feit dat burgers hun grond kunnen laten onderzoeken is een goede zaak. Communicatie van die mogelijkheid blijft voortdurend de aandacht hebben. Het getuigt van de wil om maximale zekerheid aan de burgers te bieden.

Naast de gezondheidsrisico’s speelt in de tweede plaats ook het feit dat de gemeente ten onrechte niet heeft gemeld dat er grond van een verwerker is gebruikt in de nieuwbouwwijken. Het niet doen van deze meldingen geeft geen goed gevoel.
In de memo van het College is te lezen dat er inmiddels een aantal actiepunten in gang zijn gezet om het melden structureel plaats te laten vinden. Tevens wordt er een extern onderzoek gedaan hoe in de toekomst niet-melden kan worden voorkomen. De SGP is het eens met het inzetten van deze acties en ziet het externe rapport naar de grondstromen met belangstelling tegemoet. Daarbij gaat het wat ons betreft met name om het trekken van lessen uit het verleden zodat in de toekomst consequent wordt gemeld, niet alleen door de gemeente maar ook door bv. projectontwikkelaars.

Als derde punt hebben wij de tijdslijn goed bestudeerd als het gaat om de manier waarop het College met de informatie vanuit de rapporten is omgegaan en de besluiten die zijn genomen. Duidelijk is geworden waarom het college heeft gehandeld zoals gehandeld is. Ook hier moeten lessen worden getrokken voor de toekomst. De SGP verwacht van het College dat zij het proces evalueert en de gemeenteraad daarover bericht.

Het was een heftige week. Er zal nog veel informatie komen. De SGP vindt het een goede zaak dat de gemeenteraad op een later tijdstip over de resultaten uit de externe onderzoeken en de beantwoording van de vele vragen verder doorspreekt.
Het is van groot belang de onrust bij de bewoners weg te nemen wat de SGP betreft. Laten we ons daar allen voor inspannen.