1 maart 2018

“Er komt genoeg energie los” | Verkiezingsbijeenkomst Voorthuizen

Wat oranje voor de SGP is, is groen voor familiebedrijf Brons. De ruim 90-jarige partij bezoekt vanavond het bijna even oude mengvoerbedrijf in Voorthuizen. Sinds een jaar is hun oude kantoorpand ingewisseld voor een hypermodern nieuw onderkomen, maar hun logo is groen gebleven. Groen is ook het thema van deze bijeenkomst. Voorvechters van duurzaamheid kunnen hun hart ophalen. Sprekers die in de voorhoede lopen van deze maatschappelijke opdracht, krijgen het woord.

Als eerste is dat Henry Lootens, die samenwerkt met TU Eindhoven en zich inzet voor Stichting Gelijkspanning Nederland. Is zonne-energie de oplossing? Volgens Lootens blijft veel potentieel onbenut door de vele (half)lege daken. Toch ziet hij zonne-energie niet als de enige oplossing. “We zullen een plaats nodig hebben om de energie in op te kunnen slaan.” Mest zou daar een rol in kunnen spelen, denkt Lootens: “dat is echt het goud van de toekomst!”

De volgende spreker Jan Dekker verdient er in elk geval zijn brood mee. “In elke kuub mest zit ongeveer 5 euro aan energie.” Twee jaar geleden begon hij de vergunningsaanvraag voor een mestvergister. “We zijn 100.000 euro verder en die is nog niet rond!” Mestvergisting heeft een groot voordeel: “Het continue proces zorgt voor energielevering op regelmatige basis.” Kleine mestvergisters ergens bij plaatsen, vindt Dekker geen goed idee. “Mestvergisting is een vak, dat doe je maar niet even erbij.” Waarom zijn er niet meer mestvergisters? Dekker geeft aan dat dit een financiële oorzaak heeft. “Je kan alleen maar vergisten met subsidie.”

“Ik zei het net nog in de pauze,” begint Koos van der Tang, “dat ik dit onderwerp een goede invulling vind van onze verkiezingsbijeenkomsten.” De lijsttrekker vertelt dat het grondgebied van Barneveld wordt onderzocht op geschiktheid voor windmolens. Hij is daar blij mee: “Zo’n onderzoek kan objectief vaststellen wat de beste plekken zijn. Daarna moeten we in gesprek met de betrokkenen.”

Frans van Zetten is werkzaam voor BestWatt, een bedrijf dat onder meer windmolens verkoopt van ongeveer zeven meter hoog. “Wie is er voor groene energie?”, vraagt hij. Alle vingers in de volle kantine gaan omhoog. “Wie heeft er geïnvesteerd in groene energie? Tweederde van de vingers zakt naar beneden. “Alles ligt er al. Duurzaamheid moet je doen, het is een werkwoord,” is de boodschap van Van Zetten. “Het is mis gegaan in ons denken doordat mensen er rijk van zijn geworden. Ook wordt er meestal eerst gevraagd: ‘Kan ’t uut?’” Van Zetten pleit ervoor om andersom te denken. “We moeten investeren in duurzame energie. Er is altijd wel weer iets beters, maar begin gewoon met lopen.”

“Er komt genoeg energie los in de zaal,” zegt Henk Kievit, gespreksleider van de avond. Onderling wordt er druk met elkaar gediscussieerd en het regent vragen tijdens het forum. De aanwezigen zien hun kans schoon om de sprekers op hun deskundigheid te bevragen. “Is de productie van zonnecollectoren geen belasting voor het milieu?” “Welke producten blijven er over na vergisting?” “Ik moet binnenkort een nieuwe cv-ketel,” zegt Van der Tang, “stel ik heb er hetzelfde bedrag voor over, wat kan ik dan beter doen?”

Na afloop wordt het warme en verlichte pand verruild voor de ijzige kou buiten. Een gure wind rukt aan de hoek van het gebouw. Met deze kou is er behoorlijk wat energie nodig om warm te blijven. Het onderstreept de bewustwording van vanavond.

Tekst: Gerdine Schouten

Fotografie: André van Reenen